Koalicja prezydencka odrzuca stanowisko w sprawie Kolei Nadzalewowej

Podczas wczorajszej sesji Rady Miasta Elbląga radni PiS próbowali wprowadzić pod obrady stanowisko w sprawie reaktywacji Kolei Nadzalewowej. Jednak przedstawiciele PO oraz KWW Witolda Wróblewskiego projekt odrzucili.

Projekt Stanowiska Rady Miejskiej w Elblągu w sprawie rewitalizacji Kolei Nadzalewowej i przywrócenia połączeń kolejowych na trasie Elbląg – Braniewo w ramach programu Kolej Plus:

W związku z opublikowanymi przez Ministerstwo Infrastruktury założeniami Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej, nazywanego Programem Kolej Plus oraz na podstawie § 10 ust. 2 Statutu Miasta Elbląga, Rada Miejska apeluje o ujęcie w ramach wyżej wymienionego programu przedsięwzięcia polegającego na rewitalizacji Kolei Nadzalewowej i przywrócenia połączeń kolejowych na trasie Elbląg – Braniewo w ramach programu Kolej Plus.

Od momentu powstania Kolej Nadzalewowa stanowiła ważny fragment lokalnej sieci kolejowej, łącząc dwa większe miasta (Elbląg i Braniewo). Wznowienie połączeń na trasie Kolei Nadzalewowej daje możliwości stworzenia ciekawych opcji transportowych do Braniewa, Tolkmicka czy Fromborka. Taka organizacja transportu służyłaby także ożywieniu miasteczek i miejscowości nad Zalewem Wiślanym. Przywrócenie połączeń na trasie Kolei Nadzalewowej: Elbląg, Tolkmicko, Frombork, Braniewo dzięki wykorzystaniu rządowego Programu „Kolej Plus” będzie także komplementarne z rządowym projektem przekopu Mierzei Wiślanej. Kanał żeglugowy ma doprowadzić do zniesienia istniejących barier infrastrukturalnych, które ograniczają rozwój północno-wschodniej części Polski, szczególnie miasta Elbląga, powiatu elbląskiego oraz braniewskiego.

Rada Miejska apeluje do Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego o opracowanie Studiów Wykonalności dla wyżej wymienionej inwestycji i traktowanie jej w sposób priorytetowy. Przygotowanie analiz umożliwi opracowanie dokumentacji projektowej i wykonawczej jeszcze w obecnej perspektywie unijnej i pozwoli na realizację prac w nowej perspektywie niezwłocznie po zabezpieczeniu źródeł finansowania w odpowiednich programach operacyjnych”.

Zabytkowa trasa Elbląg-Braniewo może zostać przywrócona dzięki modernizacji z rządowego programu Kolej Plus. Aby tak się stało, samorząd wojewódzki musiał przyjąć uchwałę intencyjną i wziąć udział w konkursie.

Zabiega o to radny PiS dr Marcin Kazimierczuk, który złożył inicjatywę uchwałodawczą w tej sprawie.

Niestety również w Sejmiku Wojewódzkim radni PO i PSL odrzucili w głosowaniu ten projekt.

Kolej nadzalewowa to zabytkowa linia kolejowa z Elbląga do Braniewa biegnąca linią brzegową Zalewu Wiślanego. To jedyna taka trasa w Polsce i wyjątkowa atrakcja regionu. Powstała ponad 120 lat temu. Pociąg przemierzał trasę z Elbląga do Braniewa przez 11 małych stacji, jadąc między Zalewem Wiślanym a wzniesieniami Wysoczyzny Elbląskiej.

3 komentarze

  • Mój glos Reply

    29 marca 2019 at 12:06

    Po co to komu!!! Kiedyś może ludzie z tego korzystali- teraz są inne środki transportu szybsze i wygodniejsze. Poroniony pomysl. Ile ludzi będzie tym jeździć. Czy ktoś widział jak teraz wyglądają tory ? Dlaczego miasto nie zrobi w tym miejscu ścieżki rowerowej?? To by na pewno zachwyciło ludzi do przyjazdu i do zwiedzania okolic…

  • Alex Reply

    30 kwietnia 2019 at 17:00

    To się w pupę kopnij z swoją głupotą. A może pacanie ja bym dojeżdżał do pracy do Elbląga i wznowienie kolej. Spowodowało że mógł wrócić jak człowiek do domu. NP o później porze. Gdzie ostatni autobus jest o godzinie 20.

  • Patii Reply

    15 maja 2019 at 08:32

    Moim zdaniem kolej nadzalewowa umozliwilaby dojazd turystow ktorzy nie chca jechac pociagiem. Mieszkancy wiosek mogliby czesciej odwiedzac miasta

Skomentuj Patii Anuluj pisanie odpowiedzi

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register