Politycy dyskutują o nowej trakcji tramwajowej. Jednak nie w tym jest problem miejskiej komunikacji

Na łamach mediów czterech czołowych polityków samorządowych wypowiedziało się na temat sensowności wybudowania nowej trakcji tramwajowej w ciągu ul. 12 Lutego. Jednak nie to stanowi o problemie elbląskiej komunikacji miejskiej. Ta jest w zapaści i nie zmienią tego kolejne torowiska tramwajowe.

Pojawiają się głosy radnych, którzy wskazują, że często tramwaje w Elblągu jeżdżą praktycznie puste. Mimo iż całkiem niedawno oddano do użytku nową trakcję tramwajową w ciągu ul. 12 Lutego.

Na łamach jednego z elbląskich portali na ten temat wypowiedzieli się elbląscy politycy. Nad sensem budowy kolejnej trakcji tramwajowej zastanawiali się Jerzy Wilk (poseł PiS) oraz Michał Missan (radny PO). Obaj wskazywali, że inwestycja nie miała większego sensu w obecnej sytuacji miasta.

Poseł Wilk wskazał, że lepiej za te środki trzeba było kupić nowe tramwaje oraz dofinansować podwyżki dla tramwajarzy.

Tej inwestycji broni oczywiście prezydent Witold Wróblewski i wiceprezydent Janusz Nowak.

– Przypomnę tylko, że budowa trakcji tramwajowej wzdłuż ul. 12 Lutego i Grota Roweckiego była kontynuacją przebudowy drogi wojewódzkiej 504. Celem tej inwestycji było połączenie tramwajem dzielnic północnych z południowymi, tak, by podróż odbywała się w jak najkrótszym czasie.  Dzięki nowym liniom mieszkańcy zyskują, szybkie i bezpośrednie połączenie północnych osiedli miasta z Dworcem oraz z ul. Bema i Saperów. Czas przejazdu na tych liniach ulegnie skróceniu o około 4 minuty, co pozwoli na zwiększenie liczby kursów. Dzięki temu komunikacja tramwajowa będzie bardziej konkurencyjna – mówił Witold Wróblewski prezydent Elbląga.

Tymczasem nie w tym leży problem elbląskiej komunikacji miejskiej. To już jakiś czas temu zdiagnozował radny miejski Robert Turlej.

Już w 2014 r. radny wskazywał, że komunikacja miejska w Elblągu przeżywa poważny kryzys.

– Sprawna Komunikacja Miejska jest istotnym elementem każdego europejskiego miasta. Dobrze zorganizowany transport publiczny ułatwia podróżowanie po mieście. Niestety analizując  raporty ilustrujące spadek ilości pasażerów można śmiało stwierdzić, że komunikacja miejska w Elblągu przeżywa duży kryzys – mówił radny. – Mimo podjętych działań mających na celu podniesienie poziomu nowoczesności elbląskiej komunikacji miejskiej (wyższy standard komunikacji autobusowej, zwiększenie ilości wiat przystankowych, dynamiczna informacja pasażerska) nie zanotowano zwiększenia ilości pasażerów.

Radny wskazywał, że potrzebujemy długofalowej strategii, aby każdy mieszkaniec mógł sprawnie podróżować po naszym mieście.

– Komunikacja miejska musi być tańsza dla budżetu miasta , a także każdego mieszkańca. Musimy dążyć do obniżania kosztów, bez podnoszenia cen biletów. Pamiętać jednak trzeba, że obniżka kosztów nie może spowodować zmniejszenia jakości transportu – mówił radny. – System EKM, który zakupiony został jeszcze za rządów prezydenta Słoniny za bagatela 5,5 mln zł nie jest obecnie wykorzystywany w 100% swoich możliwości. Wielokrotnie mówiono, że dzięki niemu będą dokładnie znane zapełnienia pojazdów, co pozwoli na dokonanie korekt w częstotliwości kursowania pod obecne warunki. Dzięki zebranym danym  podjęte powinny zostać również kroki mające na celu przetrasowanie obecnych linii autobusowych. O efekcie „jazdy stadami” mówi się od dawna, ale do tej pory Zarząd Komunikacji Miejskiej nic z tym nie zrobił.

Radny dodaje, że innym, ale równie istotnym zagadnieniem jest przyjrzenie się obecnemu cennikowi, który w żaden sposób nie preferuje podróży przesiadkowych oraz krótkodystansowych.

– Jestem w posiadaniu opracowania z 2009 roku,  w którym przedstawiony jest plan rozwoju sieci drogowej z uwzględnieniem transportu zbiorowego dla miasta Elbląg. Z przeprowadzonych badań wynika, że spora grupa mieszkańców nie korzysta z komunikacji miejskiej na krótkich przejazdach głównie ze względu na wysokie ceny biletów. Dlatego też zasadnym wydaje się wprowadzenie opłat w zależności od ilości przejechanych przystanków – mówił radny.

Radny Robert Turlej zaznacza, że w tej sprawie nic się nie zmieniło, a Jego diagnoza sprzed czterech lat niestety nadal jest aktualna.

 

4 komentarze

  • Alojzy Reply

    22 marca 2018 at 08:18

    Ja wcale nie kasuję i moja rodzina tez. Za jazdę tym konstale złomem ZKM powinien jeszcze dopłacać ludziom,że chcą jechać tymi gratami.

  • Alojzy Reply

    22 marca 2018 at 08:31

    Niech se juz tramwaj jeżdzć przez 12go lutego. Ale powinien jezdic z częstotliwością co 10 minut, w godzinach szczytu od 14tej do 17stej co 5 minut.Wtedy będzie zamierzony efekt i ludzie faktycznie do tramwaju się przesiądą na wszystkich liniach.Autobusy miałyby pełnić rolę dojazdową do odleglych osiedli. Paradoks, mamy tylko 13 by dojechać do osiedla Władysłwaa IV.To tylko jeden przykład, a osiedle niemal w centrum miasta jest. Mądrala Górecki z ZKM niech się wypowie w temacie. Pewnie błyśnie swą mądrością i powie,że “nie ma takiej potrzeby”.

  • Jancia Reply

    22 marca 2018 at 20:04

    Bo nasza komunikacja w ogole do kitu,jak jada to jeden za drugim a jak nie ma to nie ma nic.Malo tego kierowcy w ZKM sa okropni jezdza jak im sie podoba [mam na mysli tutaj linie nr. 8 w kierunku Zatorza].Maj trase przez Fabryczna a jada sobie prosto bo im swiatlo pasuje he,he.Gadaja sobie z kolesiami w czasie jazdy,albo przez komrke,a sprobuj uwage takiemu zwrocic. A tramwaj przez 12-go lutego to byly wywalone pieniadze za to na Zawade,powinny byc wlozone. WLADZO SLUCHAJ SWOJEGO LUDU!!

  • dziekan Reply

    22 marca 2018 at 20:32

    Do Jancia! piłaś coś albo piłeś? jak piłaś albo piłeś? to nie pisz głupot!!!he tutaj sami do siebie piszą he.

Skomentuj dziekan Anuluj pisanie odpowiedzi

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register