Przekop przez Mierzeję Wiślaną powstanie w miejscowości Nowy Świat

Urząd Morski w Gdyni, a tym samym Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wybrało lokalizację w miejscowości Nowy Świat, jako najlepszą do realizacji przekopu przez Mierzeję Wiślaną – poinformował minister Marek Gróbarczyk na sesji Rady Miasta Elbląga. Jak podkreślił, prace nad tą inwestycją przebiegają zgodnie z planem.

Już na początku września Grzegorz Witkowski, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej poinformował PAP, że „wszystko wskazuje na to, że przekop powstanie w miejscowości Nowy Świat”. Przypomniał, że w tym miejscu Mierzeja Wiślana jest najwęższa, przez co najmniejszy urobek po przekopaniu będzie do zagospodarowania.

Minister zaznaczył, że przygotowane koncepcje dotyczą trzech miejscowości, które były podane i zakładane w pierwotnym kształcie projektu. Jednak – jak mówił – „Nowy Świat zyskuje najlepsze warunki, jeśli chodzi o inwestycje, raport oddziaływania środowiskowego oraz ewentualne kompensacje, które trzeba uczynić w ramach dochowania sztuki budowlanej czy też wykonania tej inwestycji zgodnie z dyrektywami, przede wszystkim środowiskowymi”.

Inwestycja budowy kanału żeglugowego przez Mierzeje Wiślaną jest jednym z priorytetów naszego ministerstwa i naszego rządu, co do realizacji – zapewnił Gróbarczyk. Projekt programu wieloletniego, który został przyjęty w zeszłym roku, opiewający na kwotę 880 mln zł, ma trwałe finansowanie i w tym zakresie nie przewidujemy żadnych zmian. Do tego została przyjęta specustawa, która ma na celu przyspieszenie działań i likwidację wszelkich barier wynikających z tytułów administracyjnych czy też związanych z odwołaniami i wydłużonymi terminami w zakresie wyjaśniania wszelkich uwag – mówił.

Przypomniał, że podstawowym elementem i wykładnią budowy tego kanału jest zachowanie bezpieczeństwa państwa i swobodnej żeglugi na Zalewie Wiślanym, co – jak zaznaczył – oczywiście nie zwalnia przed wszelkimi rygorami wynikającymi z zakresu i obowiązywania dyrektyw unijnych w zakresie ochrony środowiska, jak i również krajowych.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć około 1 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości – 20 m. Koszt inwestycji jest szacowany na ok. 880 mln zł.

Źródło: RMF

0 komentarzy

Napisz komentarz

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register