Przekop z problemami! 10 podmiotów złożyło swoje zastrzeżenia do inwestycji

10 podmiotów w tym samorządy, organizacje ekologiczne i osoby prywatne wniosły swoje uwagi do planowanej budowy przekopu Mierzei Wiślanej. Dla resortu gospodarki inwestycja ma kluczowe znaczenie dla rozwoju Warmii i Mazur.

RDOŚ w Olsztynie zakończył trwające miesiąc konsultacje społeczne dotyczące planowanej inwestycji w tym raportu oddziaływania na środowisko. Jak wskazuje resort gospodarki morskiej, „budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną ma kolosalne znaczenie dla Polski Wschodniej i przede wszystkim dla Warmii i Mazur. Elbląg odciąży porty trójmiejskie, a w oparciu o swobodny dostęp do Elbląga jako portu morskiego będzie można zbudować cały ciąg komunikacyjny”.

Jak podała rzeczniczka RDOŚ w Olsztynie, wśród samorządów, które przesłały swoje uwagi i wnioski w sprawie budowy nowej drogi wodnej między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym w Nowym Świecie są zarząd woj. pomorskiego i burmistrz miasta Krynica Morska; są także dwie organizacje ekologiczne: Stowarzyszenie Eko Unia i Polski Klub Ekologiczny, okręg wschodnio – pomorski, a także 6 osób fizycznych.

– Uwag jest kilkadziesiąt, są obszerne. Niektóre spójne ze sobą, a dotyczą sposobu realizacji inwestycji i oddziaływania na środowisko oraz zapisów w dokumentacji środowiskowej. Obecnie analizujemy uwagi i wnioski, do których odniesiemy się w wydanej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach tego przedsięwzięcia – poinformowała Januszewicz.

Wcześniej zarząd woj. pomorskiego informował, że negatywnie ocenia planowaną inwestycję. Uznał, że „Raport oddziaływania na środowisko”, konsultowany przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Olsztynie, jest „niepełny, nie w pełni rzetelny i niedający podstaw do podjęcia decyzji o uruchomieniu realizacji przekopu”.

Dla ministerstwa gospodarki morskiej kanał przez Mierzeję Wiślaną stanie się jednym z elementów połączenia północ – południe. To spowoduje rozwój nie tylko samego miasta, ale także całego regionu. Swobodny dostęp do Zalewu Wiślanego ma także znaczenie związane z bezpieczeństwem wschodniej granicy Unii Europejskiej oraz wschodniej flanki NATO.

Przekop przez Mierzeję Wiślaną, jeden z głównych projektów rządu PiS, ma powstać w miejscowości Nowy Świat, liczyć będzie ok. 1300 m długości i 5 m głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m. Przez kanał będą mogły przepływać statki o długości 100 metrów i szerokości 20 metrów.

Źródło: Radio Olsztyn/PAP

1 komentarz

  • Tomasz Reply

    19 lipca 2018 at 22:48

    ” Swobodny dostęp do Zalewu Wiślanego ma także znaczenie związane z bezpieczeństwem wschodniej granicy Unii Europejskiej oraz wschodniej flanki NATO. ”

    Dlaczego bez refleksyjnie publikujecie takie rzeczy??? Czy ktokolwiek kto ma choć uprawdopodobnione kompetencje w tym temacie wypowiedział się na czym polegać obrona “wschodniej flanki NATO” na obszarze Zalewu?

Skomentuj Tomasz Anuluj pisanie odpowiedzi

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register