Rewolucyjna decyzja Sejmu w sprawie przekopu przez Mierzeję Wiślaną!

To Wody Polskie, a nie jak dotychczas marszałkowie województw, odpowiadają za wydawanie zgód i pozwoleń wodno-prawnych – zakłada znowelizowana przez Sejm specustawa dotycząca przekopu Mierzei Wiślanej – informuje Radio Olsztyn.

Za nowelą głosowało 409 posłów. Wiceminister gospodarki morskiej Grzegorz Witkowski poinformował w Sejmie, że inwestycja wchodzi w ostatni etap przygotowań dokumentacji, a inwestor, którym jest Urząd Morski w Gdyni, kontynuuje prace związane z prowadzeniem przetargów. Na wydanie decyzji środowiskowej Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Olsztynie ma czas do końca lipca. – Teren pod inwestycję ma być przygotowany na przełomie tego i przyszłego roku – mówił wiceminister.

Dokumentację, w tym raport oddziaływania na środowisko, 30 maja złożono do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Olsztynie.

W trzecim kwartale tego roku, po szeroko przeprowadzonych konsultacjach, spodziewane jest wydanie pozwolenia na budowę. W czwartym kwartale przeprowadzony zostanie przetarg na wyłonienie generalnego wykonawcy robót budowlanych. Wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę Urząd Morski w Gdyni będzie mógł przygotować teren pod inwestycję. Ma się to stać na przełomie tego i przyszłego roku – dodał wiceminister Grzegorz Witkowski.

Dla rządu przekop Mierzei Wiślanej to inwestycja kluczowa, która ma ożywić gospodarczo Warmię i Mazury. Projekt ten jednocześnie jest realizowany pod kątem bezpieczeństwa państwa.

Zarząd województwa pomorskiego negatywnie zaopiniował plany inwestycji. W jego ocenie budzi ona obawy ze względów ekonomicznych i przyrodniczych. Z kolei sejmik województwa warmińsko-mazurskiego przyjął stanowisko, w którym poparł plan przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Jak ocenił, jest to inwestycja istotna dla rozwoju całego subregionu elbląskiego.

Przekop przez Mierzeję Wiślaną ma powstać w miejscowości Nowy Świat. Będzie liczyć około 1300 metrów długości i 5 metrów głębokości. Umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 metrów. Przez kanał będą mogły przepływać statki o długości 100 metrów i szerokości 20 metrów. Koszt przekopu, który miałby powstać w latach 2017-2022, szacowano na 880 milionów złotych. W ubiegłym roku parlament przyjął specjalną ustawę w tej sprawie. Wczoraj Sejm przyjął nowelizację tej specustawy.

1 komentarz

  • myk Reply

    19 czerwca 2018 at 07:29

    Od początku jestem na TAK i nie rozumiem wielu dziejących się rzeczy.

Napisz komentarz

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register