Rosja zaszkodzi rozwojowi Elbląga? Sprzeciw wobec przekopu Mierzei

Polska jest krajem demokratycznym i suwerennym, mamy więc prawo decydować o zachodzących zmianach. Co jakiś czas inne państwa chcą jednak wpływać na nasze strategiczne i polityczne decyzje. Jednym z przykładów może być przekopanie Mierzei Wiślanej, która jest nie na rękę Rosjanom.

Decyzja o przekopaniu Mierzei Wiślanej przez Polaków nie została skonsultowana z Rosją – poskarżył się do Komisji Europejskiej Ilja Szestakow – rosyjski wiceminister rolnictwa. Pełni on również funkcję w Federalnej Agencji Rybołówstwa. W liście skierowanym do unijnego komisarza do spraw środowiska, gospodarki morskiej i rybołówstwa Karmenu Velli przekonuje, że przedsięwzięcie zagraża ekologii Zalewu Wiślanego.

Przedstawiciel strony rosyjskiej zwrócił się o „przeprowadzenie wszechstronnej analizy możliwych skutków oraz podjęcie świadomej decyzji dot. przekopu Mierzei Wiślanej”, oraz jeżeli to konieczne o „zabezpieczenie i wdrożenie szeregu środków w celu zrekompensowania szkód wodnych zasobów biologicznych i ich siedlisk”.

Tymczasem minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk we wpisie na stronie internetowej resortu podkreślił, by nie ulegać rosyjskiej narracji. Dodał, że jest to kolejna próba zablokowania strategicznej dla Polski inwestycji. „To dziwne, że argumenty ekologiczne są dziś używane przez kraj, dla którego ekologia nigdy nie była priorytetem. Oceniam to jako próbę zablokowania budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną” – napisał minister.

Marek Gróbarczyk podkreślił, że przekop Mierzei Wiślanej ma ogromne znaczenie z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa oraz rozwoju gospodarczego północno-wschodniej Polski, a inwestycja jest realizowana z poszanowaniem najwyższych standardów ochrony środowiska.

Według ministerstwa budowa kanału ma poprawić dostęp do portu w Elblągu oraz skrócić szlak wodny tak, aby ominąć Cieśninę Piławską, która jest kontrolowana przez Rosjan. Co ciekawe, uaktywnienie portu w Elblągu jest nie tylko problemem dla Rosjan, ale również dla portów Trójmiasta, regionu, który jest stymulowany rozwojem kosztem regionu elbląskiego. Budowa ruszy pod koniec tego roku i ma potrwać do 2022 roku. Według szacunków resortu będzie kosztować budżet państwa 880 milionów złotych.

źródło: dobrapogoda24

1 komentarz

  • Xav Reply

    11 września 2018 at 17:18

    Kacapy nigdy nikogo o nic nie pytają a tu problem. Gdzie była bruksela jak gazociąg kładli ruscy

Skomentuj Xav Anuluj pisanie odpowiedzi

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register