Usunięcie fotoradarów z ulic było błędem? Notuje się wzrost wypadków

Dwa wypadki śmiertelne motocyklistów w ostatnim czasie wstrząsnęły mieszkańcami miasta. Policja zapowiedziała wzmożenie kontroli na naszych ulicach i brak pobłażania dla kierowców przekraczających dozwoloną prędkość. Jednak czy to wystarczy”?

Okazuje się, że niekoniecznie. Wystarczy przejechać ulicami Elbląga aby zaobserwować, że wielu kierowców, w tym także motocyklistów, nadal prowadzi swoje pojazdy zbyt szybko w terenie zabudowanym.

Zdaniem Sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, który przygotował rządowy raport w tej sprawie, sytuację skomplikował fakt iż samorządom odebrano możliwość instalacji i obsługi fotoradarów.

Jak ustalili naukowcy, decyzja o odebraniu gminom urządzeń do kontroli prędkości odbiła się na bezpieczeństwie – informuje w środę „Rzeczpospolita”.

Badacze przyjrzeli się 43 miejscowościom, w których zafoliowano samorządowe fotoradary stacjonarne.

Z analizy wynika, że od stycznia do sierpnia 2016 r. w porównaniu z takim samym okresem rok wcześniej liczba wypadków wzrosła w badanych miejscach o 10 proc., rannych o 12 proc., a zabitych o 6 proc. Dane są jeszcze sugestywniejsze, jeśli uwzględni się tylko miesiące letnie, od maja do sierpnia. W tym okresie liczba wypadków wzrosła tam o 24 proc., rannych o 23 proc., a zabitych aż 46 proc. Ta ostatnia liczba oznacza, że w badanych miejscach zginęło latem o 13 osób więcej niż rok wcześniej – pisze „Rzeczpospolita”.

Pogorszenie się wskaźników w 43 badanych miejscach trudno uzasadnić generalnym obniżeniem się poziomu bezpieczeństwa na drogach w 2016 roku. Przykładowo od maja do sierpnia 2016 roku na obszarach zabudowanych w całej Polsce przybyło 7 proc. wypadków, 7 proc. rannych i 13 proc. zabitych – informuje gazeta.

Głównym powodem było prawdopodobnie odebranie fotoradarów samorządom – wskazuje dziennik. Potwierdzają to zresztą inne dane zawarte w raporcie. Wynika z nich, że nastąpił wyraźny wzrost wypadków śmiertelnych powodowanych przez kierowców, przy jednoczesnym spadku takich zdarzeń, w których winę ponoszą piesi – pisze „Rzeczpospolita”.

„O tym, że fotoradary są skuteczne, mówią badania zlecone przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Wynika z nich, że w miejscach, gdzie zainstalowano takie urządzenia obsługiwane przez CANARD, liczba ofiar śmiertelnych spadła o 52 proc.” – pisze dziennik.

0 komentarzy

Napisz komentarz

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register