Złe wyniki Portu Morskiego w Elblągu. Jedyną szansą przekop?

W elbląskim porcie odnotowano o 15 tysięcy turystów więcej niż w roku ubiegłym. To jedyny plus, ponieważ ten rok nie należy do najlepszych. Od stycznia do końca października przeładowanych zostało 75 tysięcy ton towarów. To o 40 tysięcy ton mniej niż na przykład w ubiegłym roku.
– Spowodowane jest to przede wszystkim nie najlepszą relacją pomiędzy z portami obwodu kaliningradzkiego. Uściślając: Federacją Rosyjską a rządem Polski – mówi Arkadiusz Zgliński, dyrektor Portu Morskiego w Elblągu.
Elbląski port ma znacznie większe możliwości, co udowodnił w 2014 roku kiedy przeładowano tu ponad 300 tysięcy ton towarów. Szansą na poprawę trudnej sytuacji ekonomicznej jest budowa kanału żeglugowego łączącego Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Elbląski port może być zapleczem umożliwiającym przewóz materiałów niezbędnych do realizacji inwestycji.
Według Leonarda Krasulskiego, posła PiS, budowa nowej drogi wodnej ma poprawić dostęp do portu w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku. Wszystko bez potrzeby korzystania z rosyjskich wód terytorialnych.
Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć około kilometra długości i 5 metrów głębokości. Polsko-belgijskie konsorcjum ma wybudować port osłonowy od strony Zatoki Gdańskiej, kanał żeglugowy ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego oraz sztuczną wyspę na Zalewie Wiślanym. Obecnie trwają prace przygotowawcze.
Inwestycja ma być zrealizowana do 2022 roku i w całości pokryta z budżetu państwa. Ma również ożywić gospodarczo Warmię i Mazury.
TVP Olsztyn
2 komentarze
xxx
7 listopada 2019 at 11:54Zróbcie ten przekop to Putin zamknie całkowicie granice na zalewie i obroty będą zerowe. No ale przecież przypłyną kontenerowce z całego świata do Elbląga, juz czekają w zatoce gdańskiej i wypatrują przekopu. Przekop to prawdopodobnie śmierć elbląskiego portu bo poza handlem z ruskimi nie widze raczej żadnego sensu ekonomicznego płynięcia szuwarami do Elbląga skoro można tirem przywieżć towar z gdańskiego portu w godzinę. No ale świat zazdrości Polsce, chyba głupoty.
Marek
13 listopada 2019 at 20:17Była koncepcja budowy awanportu na wyjściu z przekopu i zbudowania portu z prawdziwego zdarzenia (25 m zanurzenie statków), ale Urząd Morski w Gdyni zasłonił się zawartą umową z wykonawcą.