7 cech dobrego pracownika

Jednym z ważniejszych celów, jakie chcą osiągać rekruterzy, jest ustalenie, czy konkretny kandydat posiada cechy pożądane u pracownika. Praca na wielu stanowiskach wymaga nie tylko kwalifikacji zawodowych. Bardzo ważne są również kompetencje miękkie. Eksperci Pracuj.pl podpowiadają, czym powinien charakteryzować się dobry pracownik.

Przeglądając oferty pracy, możemy zauważyć, że wśród oczekiwań wobec kandydata, często pojawiają się cechy takie jak:

  1. Pracowitość i potrzeba rozwoju

Pracodawcy chętnie przyjmują do pracy osoby, które mają jasno sprecyzowane cele zawodowe i wiedzą, jak je osiągać. Istnieje spore prawdopodobieństwo, że osoba, która świadomie podejmuje ważne decyzje zawodowe, okaże się pracowita i zdeterminowana do realizowania celów istotnych dla przedsiębiorstwa. Duże znaczenie ma również pragnienie zdobywania wiedzy. Pracownik, któremu zależy na własnym rozwoju, może wiele zdziałać dla firmy.  

  1. Komunikatywność

Umiejętność formułowania jasnych komunikatów i zdolność do uważnego słuchania – są niezwykle ważne w wielu zawodach. Mają szczególne znaczenie w profesjach, w których konieczne jest utrzymywanie kontaktów z klientami lub współdziałanie. Brak umiejętności interpersonalnych skutkuje występowaniem konfliktów, które zaburzają efektywność i niekorzystnie wpływają na atmosferę w miejscu pracy.   

  1. Samodzielność i inicjatywa

Pracownik powinien wypełniać polecenia swojego przełożonego, ale oczekuje się od niego również samodzielności i wychodzenia z inicjatywą. Pomysłowość i umiejętność podejmowania decyzji bez konieczności konsultowania się z kierownictwem w każdej sprawie – to czynniki, które budują korzystny wizerunek pracownika. Nie należy utożsamiać samodzielności z samowolą i niesubordynacją.

  1. Lojalność

Od pracownika oczekuje się również oddania i solidarności z pracodawcą, a przede wszystkim uczciwości. Wyjawianie tajemnic służbowych, przekazywanie konkurencji ważnych informacji i świadome szkodzenie firmie – to działania, które mogą stać się podstawą zwolnienia dyscyplinarnego.

  1. Odporność na stres

Praca pod presją czasu lub w trudnych warunkach wymaga odporności na stres. Jej brak może skutkować np. wyrządzeniem szkody osobom, za które bierzemy odpowiedzialność. Trudno wyobrazić sobie, by lekarz pogotowia, chirurg lub policjant nie potrafili działać w stresie. W niektórych profesjach opanowanie emocji ma kluczowe znaczenie. 

  1. Elastyczność

Umiejętność dostosowania się do zmieniających się warunków jest istotna na rynku pracy. Rozwój technologii sprawia, że pojawiają się nowe zawody, a inne przestają być potrzebne. W związku z dynamicznymi przeobrażeniami współczesnego świata elastyczność jest jedną z kluczowych cech, jakie powinien posiadać pracownik. 

  1. Zarządzanie sobą w czasie

Umiejętność optymalnego wykorzystywania czasu pracy wpływa na efektywność pracownika, który powinien realizować określone normy, terminowo wykonywać projekty itd. Właściwa organizacja pracy to jeden z ważniejszych czynników, na które zwracają uwagę pracodawcy.

 

0 komentarzy

Napisz komentarz

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register