Chaos w miejskiej komunikacji w Elblągu. ZKM zapowiada analizę rozkładów jazdy

Miała być rewolucja w elbląskiej komunikacji miejskiej, a wyszedł chaos i narzekanie elblążan na praktycznie wszystkie jej aspekty funkcjonowania. O szybkie zmiany apelują mieszkańcy oraz także radni miejscy.

Wrzenie niezadowolenia elblążan

Rewolucja w miejskiej komunikacji w Elblągu weszła w życie z dniem 1 stycznie br. i praktycznie od razu spotkała się z olbrzymią falą krytyki, głównie ze strony korzystających z połączeń autobusowych i tramwajowych elblążan.

– Chcą rządzić miastem, a nie potrafią nawet zrobić konkretnych zmian. Teraz to już w ogóle nikt nic nie wie, jak i gdzie co jeździ. Na szczęście mam samochód. Do tej pory jeździłem tramwajem do pracy, ale teraz zacząłem znów codziennie używać samochodu – pisze do nas Jacek Gomulski.

Główne zarzuty do zmian w komunikacji miejskiej? Zbyt radykalne zmiany, nie wszędzie elblążanie dojadą teraz tramwajami i autobusami. To wymusza konieczność częstych przesiadek. Inna numeracja autobusów i tramwajów, całkiem inne trasy niż dotychczas.

Dlaczego wykonano w mieście tak radykalne zmiany w komunikacji miejskiej? Nie da się ukryć, że głównie chodziło o oszczędności na tym zadaniu Miasta. Spadająca ilość pasażerów i zbyt długie trasy powodowały, że z budżetu miasta płynęły olbrzymie środki na utrzymanie w tym kształcie nierentownych linii komunikacyjnych.

– System prosił się o zmiany. Dublujące się linie, autobusy często jeżdżące stadami, a jednocześnie zmniejszająca się liczba pasażerów sprawiały, że coś z tym należało zrobić. Stanęliśmy przed dylematem, czy utrzymywać długie linie autobusowe, jeżdżące przez całe miasto, czy wzmocnić jednak sieć tramwajową, aby był to główny środek transportu, a autobusy dowoziły pasażerów do miejsc, w których mogą się przesiąść – mówił Artur Bartnik, dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Elblągu.

Wiceprezydent Janusz Nowak doskonale zdawał sobie sprawę, że nowy rozkład komunikacji miejskiej może wzbudzić niezadowolenie elblążan.

– Z pewnością zmiana tras będzie powodowała irytację, szczególnie osób starszych, które na początku będą miały problemy z ich przyswojeniem. Z góry za to przepraszamy, ale mamy nadzieję, że w przeciągu miesiąca, dwóch wszyscy się do tych nowych tras przyzwyczaimy. Jeżeli będzie potrzeba to będą one modyfikowane – tłumaczył Janusz Nowak, wiceprezydent Elbląga.

Radni również krytykują zmiany

Co prawda radni koalicji prezydenckiej – przedstawiciele KWW Witolda Wróblewskiego i Platformy Obywatelskiej jakby nie dostrzegali problemów elblążan z komunikacją miejską, to głos zabierają radni opozycji w tej sprawie.

– Według mojej opinii zmiany wprowadzone nie służą mieszkańcom tylko i wyłącznie mają na celu wprowadzenie drastycznych oszczędności w tym obszarze. Komunikacja na niektórych liniach jeździ zwyczajnie zatłoczona przez co stanowi zagrożenie dla zdrowia mieszkańców. Skoro ZKM postawił na transport tramwajowy dla elblążan to, dlaczego wypuszczają tramwaje z pojedynczymi wagonami w szczycie pandemii, a kursów jest mniej niż przed zmianą? W wielu punktach miasta nie zaktualizowano rozkładów jazdy przez co brak jest jasnej komunikacji szczególnie dla osób starszych. Rozkłady są złe skoordynowane w tzw. kursach przesiadkowych co miało być zaletą tej zmiany – grzmi radny PiS, Rafał Traks.

ZKM obiecuje analizę sytuacji

W związku z pojawiającymi się sygnałami o konieczności wprowadzenia korekt w rozkładach jazdy, organizator komunikacji miejskiej przypomina, że w najbliższych tygodniach będzie drobiazgowo analizował wszelkie informacje otrzymane od pasażerów i mieszkańców miasta – informuje Zarząd Komunikacji Miejskiej w Elblągu. – Zarząd Komunikacji Miejskiej dołoży wszelkich starań, aby proponowane przesiadki były jak najbardziej dogodne, a czas oczekiwania – jak najkrótszy. Przewidywane jest również wprowadzenie korekt do nowych rozkładów jazdy. Potrzeby dużych grup pasażerów będą uwzględniane możliwe jak najszybciej w granicach dostępnych możliwości.

Jednocześnie ZKM prosi o dokładne zapoznanie się z trasami nowych linii i ich rozkładami jazdy w celu znalezienia nowych i alternatywnych połączeń. Pomocne w tym mogą być materiały informacyjne dostępne m.in. w Centrum Obsługi Klienta przy ul. Czerwonego Krzyża 2 (tel: 55 239 37 92), w siedzibie ZKM w Elblągu przy ul. Browarnej 90 (tel: 55 235 55 00 lub 55 230 79 00) oraz na stronie internetowej www.zkm.elblag.com.pl.

Ponadto nowy rozkład jazdy oraz wyszukiwarka połączeń dostępne są również dla użytkowników telefonów i urządzeń mobilnych za pośrednictwem Google Maps oraz aplikacji myBus online dostępnej w sklepie Play (myBus online dodatkowo umożliwia sprawdzenie rzeczywistej pozycji pojazdu na mapie).

0 komentarzy

Napisz komentarz

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register