Dobry szef to dobry lider

Masz własną firmę? Jesteś szefem? Zastanawiasz się, czy nie popełniasz błędów wobec swoich współpracowników? A może po prostu nie potrafisz stworzyć komfortowej atmosfery? Zasada jest prosta: aby być dobrym szefem, trzeba być dobrym liderem.

Osobowość, charakter i zachowanie szefa wobec pracowników są determinantami dobrej pracy zespołowej. Jeżeli zwierzchnik jest osobą agresywną, despotyczną i niewyrozumiałą, to tworzenie projektów albo działanie w ramach struktur staje się trudne i nieprzyjemne.

Szef musi posiadać cechy lidera, które są niezbędne do budowania prawidłowo funkcjonujących struktur. Wśród najważniejszych są: pewność siebie, pozytywna postawa,samodyscyplina oraz umiejętność swobodnego nawiązywania kontaktów.

Co więcej, negatywne emocje oddziałują na pracę całej firmy. Nerwowy i agresywny szef to awantura zamiast dyskusji, krzyk zamiast rozmowy oraz ciągle napięta atmosfera. Jakich więc zachowań należy unikać?

Koordynując pracę, nie można krzyczeć ani obrażać podwładnych. Pracodawca, który potrafi wytłumaczyć, dba o umysł swojego pracownika. Podniesiony ton głosu, pretensje, poniżanie i obrażanie ludzi nie przyniesie nic dobrego. Efektem będzie niechęć do pracy i brak zaangażowania.

Szef, który ciągle kontroluje i podgląda, pokazuje swoim współpracownikom, że im nie ufa. Wprawia ich w zakłopotanie, atmosfera staje się napięta i gęsta. Bycie liderem wiążę się nieodłącznie z kredytem zaufania.

Nieumiejętność słuchania innych oraz niebranie pod uwagę odmiennego zdania nie działa na korzyść pracodawcy. Warto pamiętać, że dyskusja rozwija, dając możliwość tworzenia innowacyjnych projektów i technik. Jednak najgorszym, co można zrobić, jest tzw. usuwanie konkurencji, które doprowadza do pozbycia się najbardziej kreatywnych i pracowitych osób.

Budowanie atmosfery ciągłej rywalizacji i walki o tzw. stołki burzy ład struktury. Intrygi, plotki i ciągła manipulacja doprowadzają do rozpadu nawet najbardziej skutecznych wypracowanych rozwiązań.

Każdy potrzebuje pochwały. Praca z ludźmi powinna funkcjonować na zasadzie kija i marchewki. Krytykuj zachowania niepożądane i tworzące atmosferę zagrożenia. Natomiast w przypadku dobrych decyzji i sukcesów nagradzaj pracowników. Dzięki temu będziesz postrzegany jako sprawiedliwy i inteligentny pracodawca, co z kolei sprawia, że w firmie panuje zdrowa atmosfera współpracy, a nie rywalizacji.

Dając pracownikowi do zrealizowania projekt, nie zmieniaj ciągle zdania odnośnie do swoich oczekiwań. Wyznacz jasne granice i wymagania, dzięki czemu firma będzie rozwijała się w stronę celu, do którego dąży jej zarząd. Nie zapomnij jednak także o tym, aby samemu przestrzegać wytyczonych zasad. Przykład zawsze idzie z góry.

Szef nie może być ciągle zajęty i odsyłać swoich pracowników, którzy właśnie potrzebują podjęcia decyzji, która nie może zaczekać. Pracodawca jest osobą, która ma ostatnie słowo. Dlatego zawsze znajdź czas, aby rozwiać wątpliwości swoich podwładnych, dzięki czemu wykonywane zadania mogły posuwać się do przodu.

Prezes, który nie dotrzymuje obietnic, staje się osobą niewiarygodną. Szybko zaczyna tracić zaufanie, a pracownicy nie spodziewają się otrzymywania bonusów za dodatkowe zadania czy odniesione sukcesy.

Dobry szef to dobry lider, dlatego że zdaje sobie sprawę z tego, jaką wagę ma postawa prezentowana wobec współpracowników. Nie wystarczy grać despotę i wypłacać pieniądze w terminie. Żaden człowiek nie lubi być poniżany ani nieszanowany. Bądź dla siebie surowy, a dla innych nieco bardziej wyrozumiały. Dbając o swoich pracowników, dbasz o dobro własnego przedsiębiorstwa.

źródło: http://www.mensview.pl, foto: pixabay.com

0 komentarzy

Napisz komentarz

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register