Elbląg wybrał nietypowe tramwaje. Czy sprawdzą się na naszych torowiskach?

Pod koniec maja Elbląg wybrał ofertę Modertransu na dostawę jednoczłonowych, częściowo niskopodłogowych tramwajów. To pierwsze takie zamówienie w kraju. Jak zapewnia miasto – jest ono podyktowane spadającą liczbą mieszkańców oraz pasażerów, a także ograniczonymi możliwościami finansowymi. Wciąż nie wiadomo jednak jak będą wyglądały nowe pojazdy – informuje branżowy portal Transport Publiczny.

Przedmiotem postępowania ogłoszonego na początku kwietnia dostawa trzech nowych jednokierunkowych wagonów tramwajowych. Co nietypowe, pojazdy mają być jednoczłonowe, a ich długość określono na 14-15,5 m. Wymagany udział części niskopodłogowej to co najmniej 30% w stosunku do powierzchni dla osób stojących. Jedynym oferentem był Modertrans, który zaoferował pojazdy za ok. ok. 7 mln zł brutto. Pod koniec maja zamawiający zaakceptował tę ofertę.

To dosyć nietypowe zamówienie – do tej pory, jeżeli chodzi o pojazdy częściowo bądź całkowicie niskopodłogowe, polskie miasta zamawiały tramwaje wieloczłonowe. Elbląg przekonuje, że zakup „krótkich” tramwajów jest uzasadniony. Jako powody wymienia m.in. zmniejszającą się sukcesywnie liczbę mieszkańców miasta, a także spadającą, na przestrzeni lat, liczbę pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej.

Kolejne powody to aspekty techniczne.

– Zakupione tramwaje mają zastąpić wagony typu 805Na a więc też wagony jednoczłonowe. W ostatnich latach zakupiono kilka wagonów tramwajowych wieloczłonowych, które powinny zapewnić możliwość przewozu pasażerów na liniach o wyższym napełnieniu – informuje Joanna Urbaniak, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Elblągu. Zakup takich, a nie innych pojazdów jest też determinowany ograniczonymi możliwościami finansowymi miasta oraz możliwościami pozyskania funduszy unijnych.

Na razie nie wiadomo, jak będą wyglądały nowe pojazdy. Zgodnie ze specyfikacją zamówienia w ciągu 30 dni od podpisania umowy wykonawca ma dostarczyć zdjęcie, rysunek lub wizualizację obrazujące wygląd wewnętrzny i zewnętrzny wagonu, widok zagospodarowania kabiny motorniczego z pulpitem pokazującym rozmieszczenie urządzeń sterowania i sygnalizacji, a także kartę wstępnej charakterystyki oferowanego tramwaju obejmującą najważniejsze parametry charakteryzujące wagon.

Choć szczegóły oferty nie są znane, Elbląg nie ma obaw związanych z eksploatacją tak nietypowych pojazdów.

– Nikt w Polsce jeszcze takich wagonów nie wyprodukował, ale w innych krajach takie konstrukcje są znane. Takim krajem są np. Czechy. Nie uważamy, żeby taki tramwaj mógł być trudniejszy w eksploatacji od innych wagonów – mówi Urbaniak.

Miasto widzi potrzebę zakupu kolejnych pojazdów, co jednak może być utrudnionym procesem.

– Zakup trzech wagonów oczywiście nie wyczerpie potrzeb miasta Elbląga w zakresie nowych wagonów. Ewentualne kolejne zakupy będą mogły być zrealizowane w zależności od możliwości finansowych miasta Elbląg, jak również możliwości pozyskania wsparcia zewnętrznego – przyznaje Joanna Urbaniak.

źródło: http://www.transport-publiczny.pl

0 komentarzy

Napisz komentarz

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register