Inwestycje na Kanale Elbląskim pochłoną ponad 280 milionów złotych. Celem prac jest poprawa warunków żeglugi oraz zwiększenie bezpieczeństwa na szlaku wodnym – informuje Radio Olsztyn.
Roczny koszt utrzymania kanału, w tym śluz i pochylni, wynosi około 40 milionów złotych. Obecnie prowadzone są prace konserwacyjne i remontowe, które mają zakończyć się przed rozpoczęciem sezonu żeglugowego. Kanał elbląski to jedna z najważniejszych atrakcji turystycznych Warmii i Mazur. W ubiegłym roku w sezonie żeglugowym przez kanał jednostki przepłynęły ponad 14 tysięcy razy.
Jak przekazał rzecznik Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku Bogusław Pinkiewicz, na najbliższy sezon nie przewidziano przedsięwzięć, które spowodowałyby utrudnienia w żegludze po Kanale Elbląskim. Prowadzone za około 2,5 miliona złotych prace remontowe mają być zakończone jeszcze przed sezonem. Obejmują m.in. usunięcie usterek powstałych podczas eksploatacji, naprawy umocnień brzegowych i ekspertyzy stanu technicznego.
– Obecnie przygotowujemy się do kilkuletnich inwestycji, które mają poprawić warunki żeglugi i bezpieczeństwo na Kanale Elbląskim. Chodzi o dwa projekty o łącznej wartości ponad 280 milionów złotych, które miałyby zostać zrealizowane w latach 2026-2029 – poinformował rzecznik.
Zarząd w Gdańsku chce je przeprowadzić we współpracy z podmiotami zrzeszonymi w Związku Gmin i Powiatów Kanału Elbląskiego i Pojezierza Iławskiego. Dofinansowanie na ten cel ma pochodzić z programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur 2021-2027.
Projekt „Odbudowa systemu wodnego Kanału Elbląskiego zakłada m.in. remont umocnień brzegowych na odcinkach łącznej długości blisko 34 km: między śluzą Miłomłyn a wrotami w Buczyńcu, Miłomłynem a jeziorem Ewingi oraz z Miłomłyna do Starych Jabłonek. To pierwszy etap prac, które mają być prowadzone w latach 2026-2028 za około 258 milionów złotych. Inwestycje są na etapie przygotowywania wniosków o dofinansowanie, które mają zostać złożone jeszcze w tym roku.
W drugim etapie planowanym do 2029 mają zostać przebudowane wybrane odcinki obwałowań i budowli pomiędzy wrotami Buczyniec a pochylnią Całuny. Przewidziano też modernizację jazu Miłomłyn oraz jazu w Samborowie na rzece Drwęcy wraz z przenoską dla kajaków. Koszt tych prac to około 14 milionów złotych.
Z kolei projekt „Szlak kulturowy Kanału Elbląskiego” zakłada zagospodarowanie turystyczne terenu pięciu pochylni i czterech śluz, tj. przystosowanie do zwiedzania, oznakowanie i wyposażenie w obiekty małej architektury. Wniosek o dofinansowanie ma być złożony w przyszłym roku. Zakładany koszt prac, które przewidziano na lata 2026-2028, to ponad 10 milionów złotych.
Zbudowany w 1862 roku Kanał Elbląski jest unikatowym zabytkiem hydrotechniki, dzięki czynnemu systemowi pięciu pochylni z tzw. suchym grzbietem – w Buczyńcu, Kątach, Oleśnicy, Jeleniach i Całunach. Statki wycieczkowe i inne jednostki pływające, żeby pokonać różnicę poziomów, są umieszczane na wózkach i przeciągane po torowisku za pomocą stalowych lin, które porusza koło wodne. Na kanale są też cztery śluzy: Miłomłyn, Zielona, Mała Ruś i Ostróda.
Kanał stanowi jedną z najpopularniejszych atrakcji turystycznych regionu, np. przez pochylnię w Buczyńcu w ubiegłorocznym sezonie żeglugowym przeprawiono ponad 3 i pół tysiąca jednostek.