Jak finansować inwestycje samorządów? Eksperci są zgodni – rację miał Edmund Szwed!
Zdaniem ekspertów Banku DNB władze samorządowe mogą utrzymać tempo inwestycji, korzystając z obligacji przychodowych. Co ciekawe i znamienne, już od wielu lat takie właśnie rozwiązanie finansowania inwestycji komunalnych promuje Edmund Szwed – wydawca oraz twórca programów samorządowych i edukacyjnych.
Jak to zwykle bywa, nie doceniamy osób, które promują idee ważne dla rozwoju naszej społeczności, dopóki te projekty nie przebiją się do sfer rządowych. Tak jest w przypadku elblążanina Edmunda Szweda, który już kilka lat temu ogłosił projekt budownictwa mieszkaniowego, który dziś realizuje rząd Prawa i Sprawiedliwości pod nazwą „Mieszkanie Plus”.
O tym już w 2014 r. mówił właśnie Edmund Szwed: http://fakty.elblag.pl/edmund-szwed-pomoge-miastu-wybuduje-mieszkania-komunalne-i-socjalne/
Teraz podobnie jest w przypadku obligacji przychodowych, o których już kilka lat temu mówił Edmund Szwed, wskazując, że są świetnym narzędziem do realizacji inwestycji samorządowych. Nie są to puste słowa i nie sprawdzone projekty. Wynikają natomiast z olbrzymiej, długoletniej wiedzy Edmunda Szweda, którą zdobywał w krajach Europy Zachodniej, w największych organizacjach finansowych.
– Obligacje samorządowe są postrzegane, na rynkach zagranicznych jak i na rynku krajowym, jako atrakcyjna forma lokaty nadwyżek finansowych ze względu na wysoki poziom bezpieczeństwa. Popularności obligacjom przydaje funkcja płatnicza, która pozwala na wykorzystywanie ich do regulowania zobowiązań pieniężnych – pisał już kilka lat temu na ten temat Edmund Szwed. – Najbardziej doniosłe znaczenie miało wprowadzenie nowego rodzaju papieru dłużnego – obligacji przychodowych, których zasadnicza właściwość polega na tym, że pozwala emitentowi ograniczyć w treści obligacji swoją odpowiedzialność za zobowiązania, jakie z niej wynikają do kwoty określonych przychodów.
Jak już prognozował Edmund Szwed, władze samorządowe mogą ograniczyć odpowiedzialność finansową wynikającą z emisji obligacji do wskazanego źródła przychodów lub do wartości majątku danego przedsięwzięcia. Termin emisji można dostosować do harmonogramu realizacji konkretnej inwestycji, a także łączyć obligacje przychodowe z innymi źródłami finansowania, np. z funduszami europejskimi.
– Wiarygodność obligacji może być wzmocniona poręczeniem bankowym. Przyjęcie takiego rozwiązania znacznie poszerzyłoby absorpcję środków unijnych, przede wszystkim jednak wpłynęłoby korzystnie na rozwój budownictwa mieszkaniowego oraz na zdolność gmin do zaspokajania innych potrzeb lokalnych – przekonywał Edmund Szwed.
Więcej o projektach Edmunda Szweda można przeczytać tu: http://edmund-szwed.com.pl/
Słowa Edmunda Szweda potwierdzają eksperci, którzy wskazują, że pieniądze z UE są istotnym wsparciem dla samorządowych budżetów, ale obecnie tempo ich napływu jest zmienne.
– Inwestycje współfinansowane z funduszy europejskich charakteryzują się wyraźną cyklicznością. Samorządy, czekając na kolejną pulę unijnych dotacji, znacznie ograniczają realizację nowych przedsięwzięć – mówi Małgorzata Zielińska, dyrektor biura sektora publicznego w DNB Bank Polska. – Według sprawozdania Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych w 2016 wydatki inwestycyjne samorządów współfinansowane z funduszy UE były o 80 proc. niższe niż w 2015 r
Jak informuje portalsamorzadowy.pl samorządy mogą uniezależnić się od rytmu unijnych dotacji, korzystając z obligacji przychodowych, które promuje od lat Edmund Szwed. Pieniądze uzyskane z ich emisji mogą sfinansować różnorodne inwestycje, zaś spłacane są ze wskazanego źródła dochodów.
Wiele osób zarzucało Edmundowi Szwedowi, że jego projekty inwestycyjne są nierealne, i nie były nigdzie w Polsce realizowane. Jak się okazuje, to nieprawda, a na wiedzy Edmunda Szweda mogłoby skorzystać wiele samorządów w naszym kraju. Dowodem są inwestycje realizowane w Wałbrzychu.
– Gmina Wałbrzych wykorzystała pieniądze z emisji obligacji przychodowych do sfinansowania budowy i modernizacji budynków komunalnych, a także inwestycji drogowych. Spłata będzie następować z czynszu, z opłat i zaliczek za najem lokali mieszkalnych i użytkowych oraz garaży – wyjaśnia Małgorzata Zielińska. – Prawo dopuszcza także, aby finansować nimi projekty, które nie przynoszą przychodów, np. budowa szkoły, dróg czy ratusza, a źródłem przychodów na zabezpieczenie obligatariuszy mogą być np. przychody ze sprzedaży majątku samorządów, przychody z parkingów czy czynsz z mieszkań komunalnych – dodaje.
Projekt głoszony przez Edmunda Szweda potwierdzają teraz eksperci.
– To długoterminowe obligacje, zwykle 10-15-letnie, ale ich emisja przebiega sprawnie – finalizowaliśmy przygotowanie takich emisji w ciągu 30 dni. Poza tym, to stosunkowo tania forma pozyskiwania kapitału. Sama emisja nie wymaga dużych kosztów doradztwa czy due-diligence, więc emitentom opłaca się emitować obligacje finansujące inwestycje już od 10 mln zł. Górna wartość emisji może sięgać kilkuset mln zł, pułap ten ogranicza wartość przychodów i majątku danego aktywa. Obligacje zazwyczaj spłacane są raz na pół roku – podkreśla Małgorzata Zielińska.
Obligacje przychodowe mogą emitować związki gmin, powiatów oraz spółki komunalne. Mogą z nich również korzystać kontrolowane przez samorząd spółki akcyjne i z ograniczoną odpowiedzialnością – jeżeli realizują zadania związane z zaspokajaniem potrzeb społeczności lokalnych lub z zakresu użyteczności publicznej. Obligacje takie pozwalają refinansować zadłużenie samorządów i zmieniać formy jego zabezpieczenia, bowiem nie wymagają poręczeń. Umożliwia to elastyczne zarządzanie spłatą zobowiązań i pomaga minimalizować obciążenia lokalnych budżetów.
– W marcu 2014 r. Wałbrzyski Związek Wodociągów i Kanalizacji przeznaczył 107 mln zł z emisji obligacji przychodowych m.in. na refinansowanie zadłużenia zaciągniętego na realizację projektów wodno-kanalizacyjnych. Niektórym gminom pozwoliło to uniknąć przekroczenia wskaźnika zadłużenia, a jednocześnie pomogło zrównoważyć obciążenia budżetowe – podkreśla Małgorzata Zielińska.
Planowane zmiany w ustawie o finansach publicznych zmierzają do zaostrzenia kryteriów wyliczania indywidualnego wskaźnika zadłużenia samorządów. Dlatego właśnie obligacje przychodowe mogą pomóc samorządom w prowadzeniu długofalowej polityki inwestycyjnej. Nie wpływają one na indywidualny wskaźnik zadłużenia samorządów, racjonalizują zarządzanie lokalnymi budżetami i pozwalają realizować różnorodne projekty – od gospodarki wodno-ściekowej, przez transport publiczny, po budownictwo komunalne.
Taki projekt inwestycyjny, który jednak nie zainteresował władz Elbląga Edmund Szwed ogłosił przy okazji propozycji zabudowy mieszkaniowej i edukacyjnej na osiedlu Modrzewina.
Więcej o tym można przeczytać tu: http://fakty.elblag.pl/modrzewina-moze-dac-miejsca-pracy-i-mieszkania-elblazanom/
– W USA obligacje przychodowe są powszechnie wykorzystywane do finansowania lokalnych inwestycji. Emitują je np. lotnisko w St. Louis czy stan Nowy Jork, który finansuje z nich placówki edukacyjne oraz infrastrukturę drogową. Polskie samorządy zaczynają dostrzegać te możliwości, o czym świadczą projekty związane z rozbudową taboru tramwajowego w Gdańsku i Bydgoszczy. To już ostatni tak hojny dla Polski budżet UE, dlatego warto już teraz rozważyć inne źródła finansowania samorządowych inwestycji – podsumowuje Małgorzata Zielińska.
Źródło: portalsamorzadowy.pl, edmund-szwed.com.pl
0 komentarzy