Janusz Pietruszyński wyjaśnia na czym polega fenomen facebooka

Kiedyś mówiło się, że jeśli firma nie ma strony internetowej to właściwie nie istnieje. Obecnie można tak powiedzieć o facebooku. Zwłaszcza dotyczy to szeroko pojętej branży „beauty” – gdzie niezwykle ważne są efekty wizualne oraz szybki kontakt i możliwość umówienia wizyty często z poziomu smartfona. O tym rozmawiamy z Januszem Pietruszyńskim, zajmującym się prowadzeniem stron na Facebooku i Instagramie dla wielu firm.

Facebook powstawał jako narzędzie do nawiązywania kontaktów osobistych w internecie – wszyscy pamiętamy przecież film „Social Network”. Obecnie jednak Facebook to potężne narzędzie biznesowe. Dlaczego tak się stało?

Mało kto pamięta ale początki facebooka były skromne – był to rok 2004, gdy internet wciąż w wielu krajach potrafił być dobrem luksusowym. Przez pierwszy miesiąc „The Facebook” dostępny był tylko dla studentów Harvardu – to wystarczyło, by zarejestrowała się ich połowa. W marcu 2004 serwis został więc udostępniony na uczelniach w Stanfordzie, Columbii i Yale, a wkrótce później – na większość uczelni Stanów Zjednoczonych i Kanady. Kiedy Facebook w roku 2008 chwalił się 100-milionowym użytkownikiem, wciąż nie był największym serwisem społecznościowym świata. Jednak imponujące tempo rozwoju i rosnąca popularność przyciągnęły do serwisu firmy oraz marki. Początkowa idea, aby Facebook umożliwił nam nawiązywanie kontaktów i utrzymywanie relacji ze znajomymi została mocno skorygowana właśnie przez działania działów marketingu. Dziś to coraz częściej platforma do komunikowania się firm z konsumentami. I to odpowiedź na to pytanie. Tyle zaangażowanych osób w jednym miejscu w internecie nie mogło nie być zauważonym przez korporacje. Efekt widzimy codziennie – dużo reklam, coraz więcej firm i stron firmowych, bardzo trudno systematycznie widzieć treści od naszych znajomych.

Kiedyś mówiło się, że jeśli firma nie ma strony w internecie to właściwie na rynku nie istnieje. Dziś do tego dodajemy stronę na facebooku – firmy nie ma na tym portalu społecznościowym to właściwie jakby nie istniała w świadomości klientów?

Facebook wciąż jest bardzo łatwy w obsłudze i nie wymaga specjalistycznej wiedzy od użytkownika. Strony firmowe mimo, że uchodzą za rozwiązanie biznesowe również zakłada się w dość łatwy sposób. Każdy to może zrobić. I dlatego tak dużo firm pojawia się na Facebooku. Jednak później zaczynają się schody. O czym pisać na facebooku, jak przyciągać uwagę, jak codziennie wzbudzać zainteresowanie, intrygować, bawić…? Tego wielu przedsiębiorców robić nie potrafi lub zwyczajnie nie ma na to czasu. Dlatego w roku 2020 wyzwaniem nie jest pojawić się na facebooku, wyzwaniem jest umiejętne budowanie społeczności wokół swojej firmy i strategiczne promowanie marki w tym serwisie.

Czy więc facebook jest obecnie najbardziej odpowiednim narzędziem sprzedaży produktów i usług? Czy według Ciebie zastąpi lub już zastępuje tradycyjne kanały sprzedaży?

Tak, Facebook sprzedaje! Wszystkie badania rynkowe potwierdzają, że ten serwis społecznościowy stał się pierwszym źródłem informacji o produktach i usługach. Klient tu zdobywa wiedzę i z facebooka przenosi się do sklepów internetowych lub do tradycyjnych miejsc np.: galerii handlowych. Pamiętajmy, że mówimy dziś o czymś takim jak cały “eko system facebooka”, bo facebook jest właścicielem Instagrama, ma Messengera, współpracuje z wieloma zewnętrznymi aplikacjami i systemami, gdzie logujemy się profilem. A przed nami kolejne obszary, gdzie facebook się pojawi. Przesyłanie pieniędzy i dokonywanie transakcji w Messengerze, oglądanie całych meczów piłkarskich w facebook Watch itd. Mówiąc wprost – facebook monopolizuje dziś korzystanie klientów z internetu.

Pewnie więc dlatego wiele firm zaczyna rezygnować z reklamy w mediach tradycyjnych i internetowych na rzecz odpowiednio zaprojektowanych kampaniach reklamowych na facebooku.

Reklama na facebooku ciągle jest tania. To pierwszy powód. Drugim powodem są możliwości systemu reklamowego facebooka czyli bardzo precyzyjne dotarcie do konkretnych osób. Prowadzimy sklep z odzieżą dziecięcą – ten serwis umożliwi nam skierowanie reklamy do rodziców dzieci w wieku 1-2 latka. Możemy dodatkowo określić, że ten rodzic ma korzystać z określonego modelu smartfona. I jakby było mało wskażemy dzielnice miasta, w których mieszka i tam skierujemy reklamy naszego sklepu. Później dopracujemy wygląda naszej reklamy i nagle mama mieszkająca na tym osiedlu zobaczy na swoim smartfonie reklamę o treści: “Dzień dobry, chyba jesteśmy sąsiadkami, bo codziennie mijasz nasz sklep. Właśnie przygotowaliśmy dla Ciebie promocję na ….”. To zupełnie nowy sposób komunikowania się, jakże archaiczne wydają się w tym momencie ulotki wrzucane do naszych skrzynek pocztowych.

Facebook jest dość prosty w obsłudze, jednak wiele firm ma problemy z prowadzeniem swoich stron w tym serwisie społecznościowym. Zakładają stronę firmową na facebooku, wrzucają zdjęcia produktów, usług, zapraszają klientów i…nic się nie dzieje. Fanów marki nie przybywa, usług i produktów nie kupuje większa ilość klientów. Pytanie więc brzmi – czy do promowania swojej marki na facebooku potrzebna jest specjalistyczna wiedza?

Do pewnego etapu wiele rzeczy zrobimy na Facebooku samodzielnie. Wspominałem już, że wyzwaniem jest umiejętność tworzenia ciekawych treści. Do tego trzeba mieć „smykałkę” czyli tzw. lekkie pióro. Nie każdy to potrafi. Ale z mojego doświadczenia wynika, że tak naprawdę największym problemem jest brak czasu. Właściciele firm zajmują się dostawami, często sami wykonują pracę w swojej firmie, do tego faktury, przelewy…i po prostu łatwiej komuś zlecić prowadzenie strony firmy na facebooku. Patrząc na moje portfolio, na 10 nowych klientów, więcej niż połowa to firmy, które zaniedbały swój marketing na Facebooku właśnie z powodu braku czasu. Teraz dwa słowa o wiedzy specjalistycznej. Tempo zmian na facebooku jest spore. Aktualizacje, nowe funkcje, zmiany algorytmu, rozbudowa systemu reklamowego. Nawet mi, osobie z branży, często trudno za tym wszystkim nadążyć. Zdarza się więc coraz częściej, że przedsiębiorcy mają wiedzę na temat facebooka ale sprzed roku lub dwóch lat. I tu przydaje się firma zewnętrzna, która „siedzi w tym” na bieżąco.

Czyli obsługę strony firmowej na facebooku lepiej zlecić dedykowanemu specjaliście?

Wyciągajmy wnioski z doświadczeń innych firm. Jeżeli mamy na to czas i będziemy ten czas mieć zawsze – róbmy to samodzielnie. Ale jeżeli wiemy, że nie zawsze tak będzie, lepiej oddajmy to firmie specjalizującej się w facebooku.

 W internecie, głównie na facebooku pojawia się wiele ogłoszeń „marketingowych guru”, którzy obiecują, że po ich szkoleniach wyniki oglądalności strony i sprzedaży poszybują w górę niczym rakieta. Jak więc wybrać odpowiednią osobę do szkolenia z prowadzenia strony na facebooku i czym się kierować?

Każda strona biznesowa na facebooku ma zakładkę „statystyki”. Wystarczy poprosić o wgląd w dane stron, które prowadzi konkretna firma marketingowa. Od pewnego czasu funkcjonuje również „Biblioteka Reklam Facebooka” – tam możemy zobaczyć jak wyglądają reklamy przygotowane przez agencję od social media. Mamy również raporty Google Analytics, tam zobaczymy jaki ruch generują działania tej firmy na stronie www. Jednym słowem oczekujmy wglądu w liczby oraz dane potwierdzające skuteczność. Przy wyborze osoby do szkolenia decydują również inne rzeczy np.: opinie i referencje z dotychczas zrealizowanych szkoleń. To daje jakiś obraz tego co może się na szkoleniu wydarzyć.

 Czy warto zainwestować w szkolenia w prowadzeniu komunikacji swojej firmy na facebooku? Jeśli tak, to gdzie można takie szkolenia zamówić w Elblągu?

Pamiętajmy, że facebook jest i będzie stałym elementem naszego życia. Dość mocno przebudował sposób komunikacji, konflikty pokoleniowe o czas spędzany przez dzieci w sieci są już chyba w każdej rodzinie. I szkolenia, które proponuję przedsiębiorcom dotyczą także tego aspektu korzystania z facebooka. Pozostała część służy przekazaniu uniwersalnej wiedzy o tym jakie szanse daje firmie ten portal społecznościowy, jak obserwować co robi konkurencja, w jaki sposób zacząć sprzedawać przez facebook. Takie szkolenie można zamówić w mojej firmie.

Skontaktuj się, jeżeli potrzebujesz pomocy przy swoim Facebooku

Koncept Konsulting
tel. 664 451 092
janusz.pietruszynski@gmail.com

0 komentarzy

Napisz komentarz

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register