Jednokierunkowa ulica Prusa dla rowerzystów dostępna w dwóch kierunkach!

17 września doszło do zmiany w organizacji ruchu na ulicy Prusa, która łączy ulice Komeńskiego z Żeromskiego. Wprowadzono tu tzw. kontraruch rowerowy. To organizacja ruchu pozwalająca rowerzystom na jazdę w kierunku przeciwnym do ruchu samochodów na ulicy jednokierunkowej, co skraca trasę i ułatwia omijanie niebezpiecznych miejsc, nie wymagając przy tym wyznaczania ścieżki rowerowej. 

Zwracamy się z apelem przede wszystkim do kierowców i rowerzystów, aby zwracać uwagę na znaki i zachowywać szczególna ostrożność.

Kontraruch a kontrapas

Kontrapas to pas rowerowy utworzony w jezdni jednokierunkowej umożliwiający ruch rowerów „pod prąd”. Kontrapas można spotkać na jezdniach, gdzie prędkość nie jest wyższa niż 50 km/h. Wyznacza się przy lewej krawędzi jezdni przeciwnie do kierunku ruchu pojazdów za pomocą oznakowania pionowego i poziomego. Aby zwrócić uwagę kierowców i rowerzystów na obecność kontrapasów często ich wloty i wyloty malowane są na jezdni na czerwono.

Kontraruch umożliwia poruszania się rowerzystom „pod prąd” na jezdniach jednokierunkowych z ograniczeniem prędkości do 30 km/h. Specjalny pas dla rowerzystów nie jest wówczas wyznaczony. O możliwości jazdy rowerem pod prąd informują znaki pionowe – tabliczki „nie dotyczy rowerów” oraz oznakowanie poziome – tzw. sierżanty rowerowe (znak P-27) czyli piktogramy rowerów ze strzałką wskazującą kierunek i tor ruchu.  

Kontraruch rowerowy pozwala rowerzystom omijać niebezpieczne ulice i skrzyżowania o dużym natężeniu ruchu i skracać pokonywany dystans. Podobnie jak w przypadku kontrapasa, rowerzysta ma obowiązek poruszać się przy prawej krawędzi jezdni. Żaden kontrapas nigdy nie jest dwukierunkowy.

Likwidacja ,,wąskich gardeł”  na rowerowej mapie Elbląga za pomocą kontraruchu będzie jedną z szybszych i efektywnych metod tworzenia spójnej sieci komunikacji rowerowej. 

UM Elbląg

a2114dee-21a4-44a2-bcbe-22c2a828a1aa
Przewijanie do góry