Koalicja prezydencka odrzuca stanowisko w sprawie Kolei Nadzalewowej

Podczas wczorajszej sesji Rady Miasta Elbląga radni PiS próbowali wprowadzić pod obrady stanowisko w sprawie reaktywacji Kolei Nadzalewowej. Jednak przedstawiciele PO oraz KWW Witolda Wróblewskiego projekt odrzucili.

Projekt Stanowiska Rady Miejskiej w Elblągu w sprawie rewitalizacji Kolei Nadzalewowej i przywrócenia połączeń kolejowych na trasie Elbląg – Braniewo w ramach programu Kolej Plus:

W związku z opublikowanymi przez Ministerstwo Infrastruktury założeniami Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej, nazywanego Programem Kolej Plus oraz na podstawie § 10 ust. 2 Statutu Miasta Elbląga, Rada Miejska apeluje o ujęcie w ramach wyżej wymienionego programu przedsięwzięcia polegającego na rewitalizacji Kolei Nadzalewowej i przywrócenia połączeń kolejowych na trasie Elbląg – Braniewo w ramach programu Kolej Plus.

Od momentu powstania Kolej Nadzalewowa stanowiła ważny fragment lokalnej sieci kolejowej, łącząc dwa większe miasta (Elbląg i Braniewo). Wznowienie połączeń na trasie Kolei Nadzalewowej daje możliwości stworzenia ciekawych opcji transportowych do Braniewa, Tolkmicka czy Fromborka. Taka organizacja transportu służyłaby także ożywieniu miasteczek i miejscowości nad Zalewem Wiślanym. Przywrócenie połączeń na trasie Kolei Nadzalewowej: Elbląg, Tolkmicko, Frombork, Braniewo dzięki wykorzystaniu rządowego Programu „Kolej Plus” będzie także komplementarne z rządowym projektem przekopu Mierzei Wiślanej. Kanał żeglugowy ma doprowadzić do zniesienia istniejących barier infrastrukturalnych, które ograniczają rozwój północno-wschodniej części Polski, szczególnie miasta Elbląga, powiatu elbląskiego oraz braniewskiego.

Rada Miejska apeluje do Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego o opracowanie Studiów Wykonalności dla wyżej wymienionej inwestycji i traktowanie jej w sposób priorytetowy. Przygotowanie analiz umożliwi opracowanie dokumentacji projektowej i wykonawczej jeszcze w obecnej perspektywie unijnej i pozwoli na realizację prac w nowej perspektywie niezwłocznie po zabezpieczeniu źródeł finansowania w odpowiednich programach operacyjnych”.

Zabytkowa trasa Elbląg-Braniewo może zostać przywrócona dzięki modernizacji z rządowego programu Kolej Plus. Aby tak się stało, samorząd wojewódzki musiał przyjąć uchwałę intencyjną i wziąć udział w konkursie.

Zabiega o to radny PiS dr Marcin Kazimierczuk, który złożył inicjatywę uchwałodawczą w tej sprawie.

Niestety również w Sejmiku Wojewódzkim radni PO i PSL odrzucili w głosowaniu ten projekt.

Kolej nadzalewowa to zabytkowa linia kolejowa z Elbląga do Braniewa biegnąca linią brzegową Zalewu Wiślanego. To jedyna taka trasa w Polsce i wyjątkowa atrakcja regionu. Powstała ponad 120 lat temu. Pociąg przemierzał trasę z Elbląga do Braniewa przez 11 małych stacji, jadąc między Zalewem Wiślanym a wzniesieniami Wysoczyzny Elbląskiej.

Scroll to Top