Po latach starań mieszkańców i lokalnych środowisk Elbląg doczekał się pierwszego formalnego kroku w kierunku budowy brakującej linii kolejowej do Gdańska. Jak poinformowała organizacja Nowy Elbląg, Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło prace nad studium wykonalności bezpośredniego połączenia kolejowego Elbląg–Gdańsk. To dokument, bez którego nie można rozpocząć żadnych robót budowlanych – fundament, na który miasto czekało od dawna.
Choć rozpoczęcie prac nad studium to przełom, mieszkańcy i samorządowcy podkreślają, że Elbląg wciąż czeka na kolejne inwestycje. Wśród najważniejszych potrzeb wymienia się: windy na dworcu, które zapewnią osobom z niepełnosprawnościami i seniorom podstawową godność oraz komfort podróży, kolej nadzalewową, która zakończy komunikacyjne wykluczenie północnej części regionu Warmii i Mazur.
– To nie są fanaberie – to podstawowe potrzeby, bez których północny region nie będzie mógł się normalnie rozwijać – podkreślają działacze organizacji Nowy Elbląg.
Rozwój Portu Gdańsk, jednego z najważniejszych ośrodków gospodarki morskiej w Europie, może zostać zahamowany przez rosnące zatłoczenie na linii kolejowej Gdańsk–Tczew. W obliczu tego wyzwania coraz głośniej wybrzmiewa apel nieformalnej grupy Inicjatywy Wyspa Sobieszewska o budowę nowej linii kolejowej Gdańsk–Elbląg.
Obecna linia Gdańsk–Tczew obsługuje intensywny ruch towarowy i pasażerski, co rodzi ryzyko paraliżu transportowego. Nowa trasa przez Żuławy i Elbląg miałaby odciążyć istniejącą magistralę, zapewniając alternatywny dostęp kolejowy do Portu Gdańsk. W sytuacji kryzysowej byłoby to rozwiązanie kluczowe dla bezpieczeństwa państwa.
Proponowana inwestycja to nie tylko sprawniejszy transport towarów. Skrócenie czasu przejazdu pociągów regionalnych między Elblągiem a Gdańskiem. Nowa linia SKM przez Olszynkę do Mostu Sobieszewskiego i Nowego Dworu Gdańskiego. Lepsza jakość życia dzięki czystszemu powietrzu i nowoczesnym rozwiązaniom transportowym, które są standardem w zapleczu największych portów Europy.
Linia miałaby obsługiwać także ruch dalekobieżny. W planach jest m.in. trasa Intercity: Gdynia – Gdańsk – Nowy Dwór Gdański – Elbląg – Morąg – Olsztyn – Białystok, a także alternatywne połączenie Elbląga z Warszawą. To szansa na lepsze skomunikowanie Warmii i Mazur z resztą kraju.
Autorzy petycji podkreślają, że projekt powinien zostać wpisany w sieć kolejową Centralnego Portu Komunikacyjnego. Ich zdaniem w dotychczasowych planach zbyt mało miejsca poświęcono komponentowi morskiemu i lepszemu skomunikowaniu polskich portów z zapleczem.
„Bezpieczeństwo i rozwój to postulaty, które nam przyświecają. Postawmy na nowoczesną kolej do Portu Gdańsk, kolej na Żuławy i szybkie połączenie z Elblągiem” – czytamy w apelu.
Inicjatywa uchwałodawcza, którą podpisują mieszkańcy, pokazuje, że lokalna społeczność potrafi skutecznie wpływać na decyzje podejmowane na szczeblach centralnych. To właśnie konsekwencja i determinacja elblążan, nie działania polityków, sprawiły, że dziś możemy mówić o realnym przełomie w sprawie połączenia kolejowego z Gdańskiem.

