Na czym polega ślub konkordatowy? Z jakimi formalnościami się wiąże?

Ślub konkordatowy daje możliwość połączenia w jednej ceremonii ślubu wyznaniowego ze ślubem cywilnym. Jest uznawany zarówno przez instytucje religijne, jak i państwo oraz jest obecnie najczęściej wybieraną przez nowożeńców formą ślubu. Ślub konkordatowy wymaga jednak dopełnienia szeregu formalności, z którymi warto zapoznać się z odpowiednim wyprzedzeniem. Sprawdźmy, na czym dokładnie polega ta ceremonia oraz jak ją prawidłowo zorganizować!

Istota ślubu konkordatowego – co należy o nim wiedzieć?

Możliwość wzięcia ślubu konkordatowego pojawiła się w Polsce w 1998 r. Wcześniej pary musiały brać dwa osobne śluby – jeden, uznawany oficjalnie przez państwo w Urzędzie Stanu Cywilnego i drugi wyznaniowy, ważny w świetle prawa religijnego. Wymagało to wzięcia udziału w dwóch osobnych ceremoniach, przygotowania dwóch stylizacji oraz poświęcenia większej ilości wolnego czasu. Dziś to już przeszłość, gdyż ślub konkordatowy pozwolił połączyć obie ceremonie w jedną, przez co jest bardzo wygodną opcją, z której korzysta obecnie zdecydowana większość wierzących par.

Ślub konkordatowy łączy ze sobą ślub kościelny i cywilny, potwierdza więc ważność zawartego małżeństwa zarówno w świetle prawa polskiego, jak i regulacji religijnych. Aby było możliwe jego prawidłowe zawarcie, para młoda musi jednak dopełnić pewnych formalności, bez których ślub konkordatowy nie będzie mógł zostać legalnie zawarty. Co istotne, ślub konkordatowy odbywa się zawsze w kościele, który następnie komunikuje fakt zawarcia małżeństwa USC, dostarczając wymaganą dokumentację w imieniu pary młodej. Dzieje się to do 5 dni od daty ślubu. Na tej podstawie urzędnik sporządza akt małżeństwa oraz oficjalne rejestruje związek.

Co należy zrobić, aby legalnie wziąć ślub konkordatowy?

Decydując się na ślub konkordatowy, młoda para musi zadbać o dopełnienie szeregu istotnych formalności. Pierwszym krokiem jest udanie się do kancelarii parafialnej przy kościele, w którym będziemy brali ślub. Podczas pierwszego spotkania należy przede wszystkim ustalić termin ślubu, dowiedzieć się o dostępnych terminach kursu przedmałżeńskiego i innych kwestiach związanych z organizacją ślubu kościelnego.

Po wizycie w kancelarii przychodzi pora na udanie się do USC po specjalne zaświadczenie, które potwierdzi brak okoliczności wykluczających zawarcie małżeństwa. Taki dokument należy uzyskać jednak nie wcześniej niż 6 miesięcy przed ustaloną datą ślubu, gdyż jest on ważny tylko pół roku. Przed wizytą w USC warto także ustalić kwestię nazwiska, jakie będzie nosiła przyszła żona oraz dzieci pary i wypełnić stosowne oświadczenie.

Następnie na ok. 3-6 miesięcy przed ślubem należy ponownie udać się do parafii, przedstawić zaświadczenie o ukończeniu kursu przedmałżeńskiego i pozostałą, wymaganą dokumentację, w tym także zaświadczenie z USC – na tej podstawie proboszcz sporządzi protokół przedślubny i ustali termin zapowiedzi. Przed ślubem konieczna będzie także spowiedź, poświadczona przez spowiednika. W dniu ślubu zarówno para młoda, jak i jej świadkowie muszą mieć przy sobie dowody osobiste oraz podpisać dokumentację, która zostanie następnie przekazana do USC. I to już wszystko!

0 komentarzy

Napisz komentarz

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register