Przebudowa toru wodnego na rzece Elbląg i budowa mostu w Nowakowie

Przebudowa toru wodnego na rzece Elbląg i budowa mostu obrotowego w Nowakowie to kolejny etap prac przy powstawaniu nowej drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną. Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na wykonanie tych robót. Chętne firmy mogą zgłaszać oferty do 22 czerwca.

Od kilku miesięcy w miejscu planowanego kanału żeglugowego na Mierzei trwają prace budowlane. Powstają tam m.in. nabrzeża, prowadzone są wykopy, a urobek z nich jest transportowany i hałdowany w południowej części przekopu. Zostanie wykorzystany do budowy obwiedni sztucznej wyspy.

Obecnie inwestor czyli Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na wykonanie drugiego etapu inwestycji.

Jak poinformowała PAP rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska, w tym etapie przebudowany zostanie istniejący tor wodny na rzece Elbląg. Będzie to odcinek o długości ok. 10,4 km. Na rzece zbudowane zostaną również niskie przystanie. Nadto zbudowany zostanie most obrotowy nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo. Powstanie on w odległości około 650 m w kierunku południowym od istniejącego mostu pontonowego.

Pobudowany zostanie również nowy odcinek drogi powiatowej wzdłuż zachodniego brzegu rzeki Elbląg ze ścieżką dla pieszych i rowerzystów oraz trasami dojazdowymi. Łączna długość dróg wyniesie około 1,5 km. Planuje się, że prace na rzece Elbląg i w jej pobliżu potrwają do 30 miesięcy.

Roboty budowlane, które prowadzone są obecnie na Mierzei Wiślanej dotyczą budowy portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, budowy kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego. Zbudowane zostaną także dwa ruchome stalowe mosty, które umożliwiać będą przejazd nad kanałem przed śluzą i za śluzą. Powstanie sztuczna wyspa na Zalewie Wiślanym.

W trzecim etapie budowy kanału żeglugowego pogłębiony zostanie tor wodny na Zalewie Wiślanym.

Jak przypomniał Urząd Morski w Gdyni, całkowita długość nowej drogi wodnej wyniesie blisko 23 kilometry, w tym przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 kilometrów, po rzece Elbląg także ponad 10 kilometrów, a pozostałe ok 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Głębokość kanału wyniesie 5 m. Docelowo nowa droga wodna między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 r. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a wykonawcą konsorcjum firm NDI i Besix.

PAP

1 komentarz

  • Nick Reply

    6 maja 2020 at 16:17

    “W trzecim etapie budowy drogi wodnej (…)”. – Kanał żeglugowy to odcinek budowanej drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną. Całość nie jest kanałem żeglugowym, kanałem żeglugowym ze śluzą, etc. jest tylko odcinek na Mierzei Wiślanej zwany “przekopem”.

Napisz komentarz

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register