To szansa na rozwój. Port w Elblągu przystąpił do europejskiego porozumienia
Kolejni członkowie Porozumienia o Współpracy Operatorów Terminali Przeładunkowych i Centrów Logistycznych Europy Środkowo-Wschodniej. W piątek w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia przystąpiło do niego sześć nowych podmiotów – w tym elbląski Port Morski.
Celem inicjatywy jest promowanie potencjału portów morskich, operatorów kolejowych oraz terminali i centrów logistycznych wśród klientów usług logistycznych w kraju i zagranicą.
– Będą powstały terminale intermodalne połączone torami kolejowymi z portami, stąd też dzisiejsza uroczystość rozszerzała ilość członków tego porozumienia. Port Zewnętrzny, który będzie olbrzymim terminalem kontenerowym, na pewno będzie korzystał z tego typu połączeń – mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
W piątek do porozumienia dołączyli: operator logistyczny PKP Cargo Connect Sp. z o.o., Bałtycki Terminal Kontenerowy Sp. z o.o., Advanced World Transport a.s. (Grupa PKP CARGO), Zarządy Portów Morskich w Elblągu i Kołobrzegu oraz w Policach. Członkowie inicjatywy dążą do utworzenia podmiotu pod nazwą „Organizacja operatorów terminali przeładunkowych i centrów logistycznych Europy Środkowo-Wschodniej”. Ma on integrować interesariuszy w zakresie planowania oraz realizacji projektów inwestycyjnych i biznesowych, a także wdrażania najnowszych technologii w procesach logistycznych z wykorzystaniem środków finansowych krajowych i europejskich.
– Chcemy, żeby kolej przyczyniła się do udrożnienia i poprawy dostępu do nawet mniejszych portów w Polsce. Przy wzroście ładunków, szczególnie w Gdyni, rewitalizacja linii 201 i 203, powoli udrożnić wypływ kontenerów do Polski na różne destynacje, m.in. planujemy wybudowanie pierwszego terminalu w Bydgoszczy Emilianowie, na zakolu Wisły, ale także na naszej linii 201 – mówi dr Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP S.A.
Dodał, że PKP pracuje także nad innymi lokalizacjami. Mają to być: Konin, Zduńska Wola Karsznice, Łódź oraz rozszerzenie działalności Euroterminalu Sławków, z którego „mogą być przekierowywane ładunki w różne kierunki Europy, czy to na południe, czy to na zachód, czy to na północ”.
Porty morskie to najważniejsze ogniwa w globalnej logistyce. Konkurencyjna walka między nimi przesunęła się na możliwości organizacji całych łańcuchów transportowych.
– Będą wynikać tylko korzyści i my na te korzyści liczymy, ponieważ port elbląski bardzo intensywnie się rozwija. Obecnie realizowany jest projekt strategiczny dla państwa polskiego, dla elbląskiego portu i innych portów nadzalewowych, czyli budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. W związku z tym w swoich planach rozwojowych portu mamy budowę nowych terminali, jak również modernizację już istniejących, a co się z tym wiąże, połączenia od strony lądu, czyli modernizację istniejących połączeń kolejowych, pozyskanie oraz budowę nowych terminali wraz z bocznicami kolejowymi, tak aby port elbląski stał w pełni portem multimodalnym – mówi Arkadiusz Zgliński, dyrektor Zarządu Portu Morskiego Elbląg.
Większość portów morskich na świecie rywalizuje o terminale w głębi lądu. Walkę wygrywają te, które mają najbardziej konkurencyjne połączenia z zapleczem, także pod względem jakości i ceny transportu. Aby i polskie porty oraz terminale miały szanse na zwycięstwo i coraz więcej ładunków, niezbędna jest zintegrowana współpraca różnych podmiotów, w tym zarządów portów, portowych terminali przeładunkowych, operatorów terminali lądowych, spedytorów i operatorów kolejowych.
Obecnie znaczna część ładunków z zaplecza portów w Polsce i Europie Środkowej koleją oraz transportem samochodowym dociera bezpośrednio do portów Europy Zachodniej. Tym samym maleją przeładunki oraz wpływy do budżetu, szczególnie z ceł, które trafiają w części do budżetów innych państw, gdzie ładunki przekroczyły granicę UE.
Inicjatorami porozumienia są: Polskie Koleje Państwowe S.A., Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A., Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście S.A., a także szereg największych operatorów terminali i centrów logistycznych zlokalizowanych na terenie kraju. W maju podpisało je 11 sygnatariuszy: Euroterminal Sławków sp. z o.o.; Logit T.J. Kowalewski i Wspólnicy sp. j.; PKP CARGO Centrum Logistyczne Małaszewicze sp. z o.o.; PKP CARGO Centrum Logistyczne w Medyka-Żurawica sp. z o.o.; PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o.o.; Polskie Koleje Państwowe S.A.; Śląskie Centrum Logistyki S.A.; Terminale Przeładunkowe Sławków-Medyka sp. z o.o.; Wielkopolskie Centrum Logistyczne Konin-Stare Miasto S.A.; Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.; Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.
źródło: Gospodarka Morska
0 komentarzy