W Elblągu obradował Konwent Morski
W sobotę w Bibliotece Elbląskiej, odbył się VIII Konwent Morski. Jest to ciało doradcze Ministra Gospodarki Morskiej, w którym skupieni są przedstawiciele środowisk związanych z gospodarką morską. Głównym tematem sobotniego spotkania była budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Gośćmi Konwentu byli m.in. Minister Paweł Mucha, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej – Anna Moskwa, parlamentarzyści, przedstawiciele administracji rządowej i samorządowcy.
– To miejsce się wydaje naturalne do takich debat. Ale też to nie jest przypadek, że właśnie teraz spotykamy się w Elblągu. Państwo już wiedzą, że jesteśmy blisko, ja powiem jak bardzo blisko. Za kilka dni, 1, 2 lub 3 października, będziemy podpisywać umowę z wykonawcą budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Formalna procedura została wyczerpana, Krajowa Izba Odwoławcza zakończyła postępowanie. Czekamy na ostatnie dokumenty, dotyczące gwarancji ze strony wykonawcy. Jeszcze nie wiadomo, czy to będzie Warszawa, Elbląg czy Gdynia. Możemy już jednak bezpiecznie rozmawiać jaka jest przyszłość dla portu Elbląg, jaka przyszłość dla tej inwestycji i jak ten potencjał w pierwszej fazie funkcjonowania dobrze zagospodarować – mówiła Anna Moskwa, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
Prezydent Elbląga Witold Wróblewski w swoim wystąpieniu na temat budowy kanału żeglugowego jako szansy dla rozwoju Elbląga przypomniał morskie tradycje miasta, historię powstania i rozwoju komunalnego portu, który istnieje od 1992 roku, dotychczasowe inwestycje w infrastrukturę portową oraz korzyści, jakie niesie budowa kanału.
– Od pierwszej kadencji samorządu w infrastrukturę związaną z rozwojem morskich funkcji Elbląga zostało zainwestowanych 100 milionów złotych. Wybudowana została m.in. trasa Unii Europejskiej, terminal towarowy, portowy, zwodzone mosty wraz z modernizacją nabrzeży, port jachtowy przy ul. Radomskiej, hangar żeglarski. Dziś, dzięki budowie kanału upatrujemy szansę rozwoju Elbląga nie tylko w kwestii towarowej, ale także w rozwoju żeglarstwa i żeglugi pasażerskiej. Zgłasza się do mnie wielu chętnych, którzy chcą w to wszystko inwestować, ale stawiają warunek – musi być swobodny dostęp do Bałtyku. Główne korzyści z budowy to: uzyskanie suwerennego dostępu do portów Zalewu Wiślanego, ożywienie gospodarki miasta i regionu, otwarcie Zalewu dla państw Unii Europejskiej, odciążenie dróg i kolei, skrócenie drogi morskiej z Trójmiasta do Elbląga 52 mM (94 km). Chciałbym podziękować w imieniu elblążan, że temat przekopu cały czas się rozwija. Kanał żeglugowy, będzie wykonany w Nowym Świecie i to, myślę, będzie, po zrobieniu, taki nowy świat dla Elbląga i wielu Samorządów, które nad Zalewem Wiślanym funkcjonują – zaznaczył prezydent Witold Wróblewski.
O społeczno-gospodarczym znaczeniu kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej dla rozwoju i bezpieczeństwa mówił również Wojewoda Warmińsko – Mazurski Artur Chojecki.
– Musimy na nowo odkryć to, jak wielkim skarbem jest nasze Bałtyckie Morze, a zatem i cała branża gospodarki morskiej, z tym morzem powiązana – podkreślał wojewoda.
Aktualny stan realizacji inwestycji zaprezentował dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski.
– Etap pierwszy, to budowa portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, budowa kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwani od strony Zatoki Gdańskiej oraz oznakowaniem nawigacyjnym. Budynki techniczne wraz z instalacjami, parkingami oraz punktem widokowym, budowa nowego układu drogowego z dwoma ruchomymi, stalowymi mostami. Czas realizacji całości tej inwestycji, z budową sztucznej wyspy, to 32 miesiące od chwili podpisania umowy. W tej chwili przygotowujemy się do ogłoszenia przetargu na kolejny etap – mówił kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski.
Budowa kanału żeglugowego ma być zakończona w 2022 roku.
0 komentarzy