Nowy rząd nie ma w planach przejęcia portu w Elblągu
Rząd nie myśli o przejęciu portu w Elblągu – zapewnił wiceminister aktywów państwowych Zbigniew Ziejewski. Zapowiedział, że w Ministerstwie Infrastruktury odbędzie się spotkanie w sprawie pogłębienia toru wodnego w elbląskim porcie.
– Aktualny rząd nie myśli o przejęciu portu w Elblągu, gdyż jest on własnością miasta. 16 stycznia odbędzie się specjalne posiedzenie w Ministerstwie Infrastruktury, na które zostali zaproszeni prezydent Elbląga i posłowie. Będziemy rzeczowo rozmawiać jak i w jakim czasie pogłębić tor wodny – powiedział we wtorek wiceminister aktywów państwowych Zbigniew Ziejewski w porannym programie Polskiego Radia Olsztyn.
Takie spotkanie odbyło się przy udziale prezydenta Elbląga, Witolda Wróblewskiego.
– Wspólnie z wiceprezydentem Michałem Missanem i Arkadiuszem Zglińskim, dyrektorem Zarządu Portu Morskiego uczestniczyliśmy z ramienia elbląskiego samorządu w spotkaniu z Arkadiuszem Marchewką – Sekretarzem Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, który odpowiada za gospodarkę morską, gospodarkę wodną i żeglugę śródlądową. W spotkaniu uczestniczyli również ministrowie i parlamentarzyści z okręgu elbląskiego: Jacek Protas, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, Zbigniew Ziejewski, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych, Jerzy Wcisła, Senator RP oraz Anna Stelmaszyk – Świerczyńska, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni. Rozmowy przebiegały w bardzo dobrej atmosferze. Cieszę się, że ze strony przedstawicieli rządu jest pełne zrozumienie potrzeb naszego miasta i zamierzenia w kwestii dokończenia budowy drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną i pogłębienia toru wodnego są zbieżne z naszymi. To bardzo dobrze rokuje na przyszłość. Przystępujemy teraz do rozmów i wypracowania konkretnych działań, które będą prowadziły do rozwoju elbląskiego portu – informuje prezydent Wróblewski.
Według wiceszefa Ministerstwa Aktywów Państwowych port w Elblągu ma być czwartym portem morskim w kraju.
– Ma przeładowywać od 1,5 do 2 mln ton surowca. Ten port będzie zarabiał sam na siebie. Cała inwestycja pogłębienia tego toru to 13,5 km. Rzeka Elbląg ma głębokość od 2,7 do 3 m, a my ją chcemy pogłębić do 5 m, żeby mogły nią pływać statki o pojemności tysiąca ton – podkreślił Zbigniew Ziejewski.
Przekop przez Mierzeję Wiślaną został otwarty we wrześniu 2022 r. Dzięki temu Polska zyskała niezależne od Rosji przejście z Zalewu Wiślanego na Bałtyk.
Rząd PiS chciał przejąć elbląski port w zamian za wykonanie pogłębienia 900 metrów toru wodnego na rzece Elbląg, kończącego się bezpośrednio w elbląskim porcie. Ówczesne resorty infrastruktury i aktywów państwowych chciały przekazać do 100 mln zł – w zamian za większościowy pakiet udziałów w przedsiębiorstwie – i tym samym dofinansować niezbędne inwestycje rozwojowe w porcie.
Między ówczesnymi resortami aktywów i infrastruktury a samorządem Elbląga był spór co do tego, kto ma pogłębić ten odcinek. Samorząd Elbląga i spółka zarządzająca portem uważają, że sporny odcinek powinny pogłębić Skarb Państwa i inwestor – Urząd Morski w Gdyni.
Rząd PiS i Urząd Morski w Gdyni wskazywały natomiast, że to zadanie zarządu portu, który obecnie jest spółką komunalną.
Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 kilometry, w tym samo przejście przez Zalew Wiślany to nieco ponad 10 kilometrów, na rzece Elbląg – także ponad 10 km, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał jak i cały tor wodny będą miały docelowo 5 m głębokości.
0 komentarzy