Projektowanie przejść serwisowych i podestów roboczych
Podesty robocze i przejścia serwisowe zawsze powinny być odpowiednio zaprojektowane. Kluczowe znaczenie ma w tym elastyczność wykorzystanych rozwiązań montażowych, zapewniająca dostęp serwisowy nawet przy już postawionych instalacjach czy urządzeniach. Wymagania i przepisy dla podestów roboczych i przejść serwisowych określa norma PN-EN ISO 14122-2, zgodnie z którą należy realizować każdy projekt tego typu.
Podstawy projektu przejść technicznych i podestów roboczych
Przejścia serwisowe i techniczne to drogi komunikacyjne, które zapewniają dojście do urządzenia. Z tego względu ich projekt powinien bazować na nieco innych zasadach, niż w przypadku typowych dróg komunikacyjnych dla ruchu pieszego. Kluczowe znaczenie ma zapewnienie możliwości bezkolizyjnego dotarcia do serwisowanego sprzętu. Takie przejścia nie muszą, ale mogą być umieszczone na wysokości zajmowanej przez podesty techniczne. Jako integralne elementy projektu stosuje się w takim przypadku odpowiednie drabiny, schody czy schody drabinowe. Same podesty serwisowe to z kolei specjalnie przygotowane platformy techniczne, których lokalizacja musi zapewniać użytkownikom możliwość utrzymania ergonomicznej pozycji w czasie pracy. Optymalna wysokość pomostu to około 500-1700 mm nad powierzchnią roboczą. Podest techniczny musi też pozwalać na bezproblemową eksploatację urządzeń, armatury i rurociągów, a także ich bezpieczną konserwację. W projekcie każdy z nich powinien być zlokalizowany bezpośrednio przy sprzętach, stanowiąc integralny element konstrukcji zamocowań rurowych czy central wentylacyjnych.
Kwestie bezpieczeństwa
Projekt uwzględniający przejścia i podesty techniczne musi gwarantować bezpieczeństwo pracowników przed upadkiem. Każdą powierzchnię poziomą należy zabezpieczyć na wypadek poślizgu użytkownika, a także zmniejszyć ryzyko spadnięcia narzędzi. Ważną funkcję spełniają barierki, które chronią przed upadkiem czy niekontrolowanym opuszczeniem platformy. Jako dodatkowe zabezpieczenie w projekcie można zastosować bramki ułatwiające schodzenie z drabiny oraz specjalne obudowy dla maszyn. Kolejnym ważnym czynnikiem jest zapewnienie prawidłowych szerokości dla przejść, zależnie od wysokości barierek i sposobu eksploatacji. Każdy podest techniczny powinien być trafnie dopasowany pod względem głębokości czy kąta schodów, a także przenosić znaczne obciążenia. Dobrym rozwiązaniem są antypoślizgowe podesty z kraty wema, połączone z ciągłymi i pozbawionymi otworów pochwytami barierek oraz prawidłowo zamontowanymi bortnicami.
Dobór odpowiednich rozwiązań montażowych
W montażu przejść technicznych i pomostów roboczych należy stosować odpowiednie zamocowania. Podesty z krat wema są obecnie stosowane najpowszechniej, jednak wyróżnić można też inne praktyczne rozwiązania. Wyróżnić można powierzchnie z blach ryflowanej, płyty drewniane czy podesty z krat pomostowych TWS i GRP. Projektując platformy robocze czy przejścia serwisowe, warto zwrócić uwagę na ofertę firmy Sikla. Dystrybutor ten nie tylko dostarcza nowoczesne produkty, ale też zapewnia klientom wsparcie na etapie przygotowania zamocowań do rur i urządzeń czy planowania instalacji dachowych. Firma oferuje systemy spełniające wymagania kluczowych norm, a przy tym dostępne w wysokiej klasie przeciwkorozyjnej.
Dodatkowe elementy
W projektowaniu przejść serwisowych i podestów roboczych należy uwzględnić balustrady. Zgodnie z obowiązującymi wymaganiami, ich poręcze powinny zachowywać minimalną wysokość 1100 mm nad podłogę podestu, a prześwit nie przekraczać 500 mm. Wymaga to zastosowania poziomej lub pionowej poprzeczki co 180 mm. Na platformach i w przejściach istotne jest też zainstalowanie bortnic o wysokości 100 mm. Prześwit między podłogą podestu a bortnicą nie powinien natomiast przekraczać 10 mm. Konieczne jest ponadto zachowanie odstępów 75-120 mm między segmentami balustrady, jednak zastosowanie tej ostatniej jest wymagane wyłącznie przypadku wysokości podłogi podestu powyżej 500 mm. Poręcz musi mieć średnicę 25-50 mm, a jej wysokość montażu nie powinna przekraczać 1000 mm.
0 komentarzy