Raport: stan toalet w publicznych szkołach podstawowych w Polsce
Z ogólnopolskiego badania „Ocena stanu szkolnych toalet” przeprowadzonego wśród rodziców uczniów publicznych szkół podstawowych, wynika, że blisko co trzeci ankietowany uważa, że toaleta w szkole jego dziecka nie jest czysta lub nie ma wiedzy na temat jej stanu. Jednocześnie aż 40% ankietowanych rodziców przyznało, że ich dzieci skarżyły się na niedogodności związane z korzystaniem ze szkolnej toalety.
Ok. 30% ankietowanych rodziców przyznaje, że toaleta w szkole ich dziecka nie jest czysta lub nie ma wiedzy na ten temat. Jednocześnie, jak wynika z badania przeprowadzonego na potrzeby programu „Wzorowa Łazienka”, dla większości rodziców stan szkolnych toalet nie ma znaczenia przy wyborze szkoły dla ich dziecka. Aż 76% badanych nie brało pod uwagę stanu i wyglądu szkolnych toalet, a 22% w ogóle nie myślało o tej kwestii.
Na problem niedogodności związanych z korzystaniem przez dzieci ze szkolnych toalet zwraca uwagę 40% ankietowanych rodziców. Najczęściej wskazywane to: brak lub niewystarczająca ilość papieru toaletowego, brak mydła i ręczników do wytarcia rąk, brudna muszla klozetowa, brak sprawnych zamków w kabinach toaletowych oraz nieestetyczna łazienka.
Prawie co szósty ankietowany rodzic (15%) przyznaje, że jego dziecko unika korzystania z toalety podczas pobytu w szkole.
„Dziecko unikające odwiedzin szkolnej łazienki z powodu jej kiepskiego wyposażenia czy stanu czystości lub mające do niej utrudniony dostęp nie może skupić się na procesie dydaktycznym. Oczywiście cierpią na tym wyniki i osiągnięcia szkolne” – zaznacza dr Aleksandra Piotrowska, psycholog dziecięcy, ekspert programu „Wzorowa Łazienka”.
Potwierdzają to wyniki badania. Aż 87% ankietowanych jest zdania, że brak możliwości swobodnego skorzystania z toalety zawsze, kiedy dziecko tego potrzebuje, ma wpływ na jego komfort uczestnictwa w zajęciach szkolnych oraz koncentrację na lekcji.
Program „Wzorowa Łazienka” jest odpowiedzią na potrzeby szkół w zakresie zapewnienia uczniom czystych i funkcjonalnych łazienek. Jest to program edukacyjny skierowany do publicznych szkół podstawowych, który ma wpłynąć na zmianę warunków sanitarnych w polskich szkołach poprzez kształtowanie właściwych nawyków higienicznych wśród uczniów oraz zapewnienie zwycięskiej szkole wyremontowanej i przyjaznej toalety.
Źródło: Centrum Prasowe PAP
0 komentarzy