Wydano miliony na nową linię tramwajową. Nadal spada ilość pasażerów komunikacji miejskiej

Nowa linia tramwajowa wzdłuż ul . 12 Lutego nie spowodowała zahamowania spadku ilości pasażerów komunikacji miejskiej. Co prawda spadek jest niewielki jednak nadal ta negatywna tendencja się utrzymuje. Dlaczego tak się dzieje?

Badania w roku 2015 i 2018 przeprowadzono przy zastosowaniu tej samej metody, w tym samym czasie tzn. w czasie funkcjonowania komunikacji miejskiej w dzień roboczy, sobotę i niedzielę.

Zakres badania obejmował  wszystkich  pasażerów  korzystających  z komunikacji miejskiej w czasie prowadzonego badania. Należy podkreślić, że od kilkunastu lat utrzymuje się trend spadkowy popytu na usługi przewozowe komunikacją miejską. W elbląskiej komunikacji liczba pasażerów maleje rocznie średnio od 3 do 5%.

– Wydłużenie sieci tramwajowej o nowy odcinek torowiska w ciągu ul. 12 Lutego oraz dokonane od listopada 2017 r. zmiany przebiegu tras niektórych linii tramwajowych, stworzyły nowe warunki  wykonywania przewozów  w komunikacji miejskiej, w których zainteresowanie pasażerów zostało skierowane  na  przejazdy trakcją tramwajową – informuje Zarząd Komunikacji Miejskiej w Elblągu. – Przełożyło się to w pozytywny sposób na liczbę pasażerów korzystających z tramwajów -spadek liczby pasażerów w  komunikacji  tramwajowej na przełomie 2015-2018 wyniósł zaledwie  4%, przy 14% w komunikacji autobusowej w tym samym czasie.

Jak dodaje ZKM, z uwagi na szeroki zakres zagadnienia, interpretacja i analiza zmian w popycie na poszczególnych liniach, na przełomie kilku ostatnich lat, będzie dokonywana na bieżąco w zakresie adekwatnym do potrzeb.

Szczegółowe informacje na temat tego badania dostępny jest tu: http://www.zkm.elblag.com.pl/Badania_napelnienia_raport_19.07.2018.pdf

Nową linię tramwajową oficjalnie otwarto w ubiegłym roku. Według władz miasta miała pomóc w zachęceniu elblążan do korzystania z komunikacji miejskiej. Niestety bez skutku.

– Otwarcie nowego torowiska, to nowy i ważny etap w rozwoju komunikacji miasta. Chcę podziękować władzom województwa, bowiem koszt całej inwestycji to 10,5 mln zł, gdzie prawie 7,5 mln zł to pieniądze unijne. Bez tego wsparcia, tak dużej inwestycji nie moglibyśmy zrobić. Mówimy tu o odcinku nowego torowiska, o nowych przystankach tramwajowych, nowej trafostacji, bez której tramwaj nie może się poruszać – mówił podczas otwarcia nowej trakcji tramwajowej prezydent Elbląga Witold Wróblewski.

Sceptyczny jest radny Robert Turlej, który już od kilku lat apeluje o poważną debatę nad przyszłością komunikacji miejskiej w Elblągu.

– Bez wprowadzenia zmian w siatce połączeń i uczynienia z tramwaju głównego środka transportu publicznego inwestycja ta nie ma wielkiego sensu. Autobusy powinny wjeżdżać w osiedla i dowozić mieszkańców do szybkiej linii tramwajowej. Niestety obecnie trasa ta nie jest szybka bo mimo, iż tramwaj nie stoi w korkach to zatrzymuje się na większości świateł – mówił Robert Turlej.

Radny wspominał również o pozostawiającej wiele do życzenia infrastrukturze przystankowej.

–  Praktycznie na całej trasie od płk. Dąbka poprzez 12 Lutego nie ma możliwości dokonania dogodnej przesiadki autobus-tramwaj. W ramach nowej inwestycji mogły powstać węzły przesiadkowe z przystankami integracyjnymi autobus-tramwaj. Niestety tego nie zrobiono – dodaje Robert Turlej.

Analiza przeprowadzona przez Zarząd Komunikacji Miejskiej w Elblągu w 2015 r. nie pozostawia złudzeń. Sukcesywnie spada ilość mieszkańców miasta korzystających z komunikacji miejskiej. Potwierdzają to teraz badania przeprowadzone w tym roku.

3 komentarze

  • Romek Reply

    3 sierpnia 2018 at 08:25

    Powinni zbudowac linie Bema ,Kosciuszki,do Krolewieckiej ,Fromborska ,Ogolna,Odrodzenia ,Mazurska ,Browarna,Rycerska,Tysiaclecia,Grunwaldzka ,3go Maja do petlina Saperow tzw Ring . Oczywiacie winni podlaczuc Bielany nawet inna linia no i cena powinna byc nizsza biletow i klima w pojazdach

  • Marek Reply

    3 sierpnia 2018 at 15:14

    Likwidować stare szroty z ulicy

  • Robert Reply

    5 sierpnia 2018 at 03:11

    Chciał bym upomnieć osobe/osoby analizujące opłacalność lini tramwajowej o uwzględnienie okresu wakacyjnego w szkołach co wpływa znacząco na ilość osób transportowanuch ta linia. Pozdrawiam.

Napisz komentarz

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register