Elbląg i Olsztyn kupują nowe tramwaje. Olsztyńskie pojazdy będą rewelacyjne

Oba miasta rozbudowują swoje trakcje tramwajowe. Przy tej okazji włodarze miast ogłosili przetargi na zakup nowych wagonów tramwajowych. Jak to wygląda w szczegółach? Niestety mieszkańcy Olsztyna będą poruszali się naprawdę rewelacyjnymi tramwajami. My przeciętnymi.

Elbląg – firma już wybrana

Na ogłoszony przez elbląski Ratusz przetarg w sprawie zakupu nowych wagonów zgłosiła się tylko jednak firma – poznański Modetrans. Elbląg kupi trzy pojazdy tej firmy za ponad 7 mln zł. Na co mogą liczyć pasażerowie z naszego miasta?

„Zakres zamówienia obejmuje dostawę 3 sztuk nowych wagonów tramwajowych:  jednoczłonowych, jednokierunkowych, częściowo niskopodłogowych, z napędem silnikami prądu przemiennego i sterowaniem mikroprocesorowym, z dwoma wózkami obrotowymi, z kabiną motorniczego w przedniej części oraz stanowiskiem sterowniczym do manewrowania z tyłu wagonu, posiadających świadectwo homologacji (…) dostawę specjalistycznego wyposażenia obsługowego, dostawę pakietu naprawczego, usługę szkolenia pracowników, wykonanie dokumentacji technicznej i oprogramowania łącznie z licencjami”.

Nasze miasto musi jednak jeszcze otrzymać dofinansowanie unijne na zakup tych pojazdów. Firma z Poznania deklaruje dostawę trzech nowych wagonów w ciągu 24 miesięcy od momentu otrzymania przez Elbląg dofinansowania.

Rozpoczęło się postępowanie przetargowe, w którym Olsztyn zamawia 24 tramwaje. Aż 16 z nich objęto prawem opcji. Nowe wozy posłużą do obsługi nowej sieci tramwajowej. Budowa kolejnych odcinków torowiska prawdopodobnie zacznie się pod koniec 2017 roku. Tymczasem już teraz zaglądamy w specyfikację techniczną nowych tramwajów i sprawdzamy, jakie wozy Olsztyn chce zakupić.

Olsztyn – 24 tramwaje z klimatyzacją, wi-fi i ładowaniem smartfonów

Ogłoszone zamówienie dotyczy 24 tramwajów, jednak tylko 8 z nich objęte jest podstawowym zamówieniem. Pojazdy mają być niskopodłogowe, dwukierunkowe, a na pokład mają zabierać co najmniej 200 pasażerów.

Długość tramwaju określono w przedziale od 28 metrów do 30 metrów. Szerokość nie będzie się różnić od dotychczasowych jeżdżących po Olszynie pojazdów Solarisa Tramino i wyniesie 2,5 metra. Liczbę członów miasto uzależnia od przyjętych przez producenta rozwiązań. Maksymalna szerokość przejścia wewnątrz pojazdu nie może byś mniejsza niż 700 mm. Wyjątek stanowią jedynie strefy zabudowane nad wózkami skrętnymi, gdzie parametr ten może wynosić 650 mm.

Jak zaznacza zamawiający, tramwaje muszą być niskopodłogowe. Olsztyn wymaga by pojazdy posiadały niską i płaską podłogę, która na długości przestrzeni pasażerskiej, co najmniej pomiędzy krawędziami skrajnych drzwi, wliczając również obszar skrajnych drzwi, jest całkowicie płaska i spełnia warunek nieprzekraczania na całej długości wysokości 370 mm (liczonej od poziomu główki szyny). Pojazdy muszą być jednoprzestrzenne, dwukierunkowe, napędzane silnikami prądu przemiennego ze sterowaniem elektronicznym oraz wyposażone w klimatyzację dla części pasażerskiej i dla kabiny motorniczego.

Co do pojemności, zakłada się, że tramwaj pomieścić ma co najmniej 200 osób w przestrzeni pasażerskiej. W zależności od liczby członów i długości pojazdu, wymagane jest zastosowanie w całym pojeździe minimum 5 drzwi dwuskrzydłowych. Będą one rozmieszczone symetrycznie po każdej ze stron tramwaju, przy czym pierwsze lub drugie drzwi przy kabinie motorniczego (skrajne) muszą być wyposażone w rozkładaną rampę umożliwiającą wjazd do pojazdu osobie poruszającej się na wózku inwalidzkim.

Wnętrze pojazdów mają z kolei rozświetlać panele LED lub oprawy LED w kolorze bieli. W środku znajdzie także tradycyjnie biletomat, a także system monitoringu oraz monitory LCD wraz z komunikatami głosowymi systemu informacji pasażerskiej.

Nowością będzie wyposażenie przestrzeni pasażerskiej w system ładowarek USB. Umożliwi to ładowanie małych urządzeń elektronicznych podczas jazdy. W olsztyńskich tramwajach znajdzie się 6 podwójnych gniazd USB. Drugą nowością będzie możliwość udostępnienia w pojeździe mobilnego internetu dla pasażerów.

Wstępnie zaplanowano, że listę chętnych do dostarczenia Olsztynowi tramwajów poznamy 11 lipca.

0 komentarzy

Napisz komentarz

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register