Otwarcie przekopu przez Mierzeję. Elbląg liczy na współpracę z rządem

17 września oficjalnie otwarty zostanie kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną. O tym jakie to wydarzenia niesie konsekwencje dla naszego miasta i elbląskiego portu mówiono podczas konferencji prasowej w Urzędzie Miejskim.

– Od samego początku istnienia samorządu nasze miasto było i jest zwolennikiem przekopu. W początku lat dziewięćdziesiątych powstała komisja morska, która jasno deklarowała, że Elbląg powinien wrócić na mapę miast morskich. Samorząd elbląski od samego początku podejmował działania zmierzające do rozbudowy portu, jego infrastruktury i otoczenia. Terminal pasażerski, nowe mosty, trasa Unii Europejskiej, wszystko to powstawało po to, by statki które przypłyną do Elbląga zostały obsłużone. Wszyscy prezydenci, przewodniczący Rad ukierunkowani byli na to, by port się rozwijał. Kanał żeglugowy jest istotnym przedsięwzięciem, dzięki któremu znika główna przeszkoda, a więc kaprys Rosjan, którzy decydowali, czy statki wpłyną czy nie – wskazywał prezydent Wróblewski – W minionych latach inwestycje miejskie w port wyniosły około 100 mln zł. Już teraz wpływają do nas statki do 1000 ton, a po pogłębieniu toru wodnego będą to jednostki o masie do 5, 6 tys. ton. – podkreślił prezydent. – Jesteśmy o progu nowego RPO, mamy wsparcie samorządu województwa, który zapisał dla nas około 200 mln zł na kolejne przedsięwzięcia związane z rozwojem portu – dodał Wróblewski.

W dniach 13-14 września odbędzie się w Elblągu duża konferencja organizowana przez miasto, podczas której omawiany będzie temat dalszego rozwoju portu. Zainteresowanie konferencją jest bardzo duże, w różnej formie uczestniczyć w niej chce około 140 podmiotów i instytucji. Podczas konferencji podpisana zostanie umowa o współpracy z duńskim portem Vordingborg, z którym Elbląg podpisał już wcześniej listy intencyjne.

Prezydent odpowiadając na pytania dziennikarzy, po raz kolejny powtórzył, że do miasta nie należy zadanie pogłębiania toru wodnego na samym podejściu do portu, ponieważ wody należą do Skarbu Państwa.

Na pytanie o przejęcie przez państwo samego Portu lub wejście do Zarządu Portu i dokapitalizowanie go sumą 100 mln zł prezydent poinformował, że w tej sprawie odbyło się jedno spotkanie i w tej sprawie trwają negocjacje.

Natomiast odpowiadając na pytanie o budowę nowej obrotnicy prezydent wskazywał, że z racji umiejscowienia inwestycja ta może być przykładem dobrej współpracy między rządem a samorządem. Wody na których miałaby być budowana obrotnica należą do Skarbu Państwa, natomiast poszerzenie obrotnicy odbywałoby się już na gruntach miejskich.

To może być nasze wspólne przedsięwzięcie, samorządu z rządem i co ważne jest to projekt kluczowy, zapisany w środkach z Regionalnego Programu Operacyjnego. Dzięki temu mogłyby wpływać do nas nie tylko statki o większym tonażu i zanurzeniu, ale też dłuższe, powyżej 100 metrów.

0 komentarzy

Napisz komentarz

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register