Taksówka, samochód zabytkowy, pojazd rajdowy – co musisz wiedzieć o ubezpieczeniach?

W przypadku niektórych pojazdów konieczne jest znalezienie ubezpieczenia specjalistycznego. Standardowe towarzystwa ubezpieczeniowe mogą bowiem skutecznie zniechęcać kierowców.

W Polsce rynek ubezpieczeń specjalistycznych jest jeszcze dość wąski. Na Zachodzie sytuacja wygląda zgoła inaczej – funkcjonują tam liczne towarzystwa (takie jak Insurance Factory), oferujące wyspecjalizowane oferty, jak ubezpieczenia taksówek prywatnych czy nawet dla karanych kierowców (convicted driver insurance https://www.insurancefactory.co.uk/car-insurance/convicted-driver-car-insurance).

Ubezpieczenie taksówki

Jeśli chcemy ubezpieczyć taksówkę, to po pierwsze, spodziewać się należy zdecydowanie wyższej składki OC. Firma ubezpieczeniowa nie może wprawdzie odmówić kierowcy wydania polisy, ale ze względu na wyższe ryzyko wypadku, przedsiębiorstwa tego typu często zawyżają stawki. Trudności dotyczą również wykupienia AC – zwykle w umowie zawarty będzie podpunkt o tym, że nie dotyczy ono pojazdów przeznaczonych do działalności zarobkowej. Taksówki ubezpieczane są jedynie w drodze wyjątku. Jak to rozwiązać? Można skontaktować się z ubezpieczycielem i poszukać możliwości przygotowania indywidualnej oferty. Warto również zakupić ubezpieczenia dodatkowe, jak NNW oraz ubezpieczenie szyb i opon.

Ubezpieczenie pojazdu zabytkowego

W przypadku „oldtimera” sytuacja wygląda podobnie. Ustawodawca przygotował jednak możliwość ubezpieczenia krótkoterminowego, dzięki czemu właściciele samochodów zabytkowych mogą przyjeżdżać na zloty, a przez resztę czasu roku trzymać pojazd w garażu. Pojazd zabytkowy nie podlega obowiązkowemu OC – dlatego jeśli samochód uczestniczy w ruchu jedynie okazjonalnie, dobrym rozwiązaniem jest ubezpieczenie krótkoterminowe. Jeśli zaś auto zostanie na miejsce zlotu przewiezione na lawecie, w ogóle nie musi mieć wykupionego OC. W innych przypadkach problem można rozwiązać jedynie przez znalezienie ubezpieczenia specjalistycznego.

Ubezpieczenie pojazdu rajdowego

 A co z autem rajdowym? W tym wypadku również należy się spodziewać wysokiej składki OC. Z kolei AC może w ogóle nie obejmować szkód wyrządzonych podczas rajdu. Na szczęście również na polskim rynku pojawiają się firmy ubezpieczeniowe, oferujące specjalistyczne pakiety obejmujące uczestników wyścigu i skutki ewentualnej kolizji. Pamiętajmy, że koszt takiej polisy może przekroczyć wartość pojazdu!

Ubezpieczanie pojazdów niestandardowych wymaga szeroko zakrojonych poszukiwań odpowiedniej polisy, a także wielu telefonów i spotkań. Skonstruowanie indywidualnej oferty jest jednak najlepszą gwarancją bezpieczeństwa.

0 komentarzy

Napisz komentarz

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register