Marek Gróbarczyk: w tym roku pierwsze statki popłyną kanałem przez Mierzeję Wiślaną

Przed nami bardzo trudny element uruchomienia wrót wodoszczelnych. To bodaj pierwszy raz w historii w Polsce jest realizowana inwestycja na tę skalę. (…) Dlatego też nie określamy daty, ale wszystko wskazuje na to, że pod koniec tego roku pierwsze statki przepłyną przez Mierzeję Wiślaną – mówił w Polskim Radiu 24 wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Powoli zbliża się ku końcowi rozpoczęta w 2019 roku budowa kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej. W Polskim Radiu 24 o postępach, ale przede wszystkim o planach z tym związanych, mówił wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Przekop Mierzei Wiślanej. “Ogromne znaczenie geopolityczne”

Gość PR24 przypomniał wydarzenia sprzed ponad 100 lat, gdy 10 lutego 1920 roku gen. Józef Haller dokonał symbolicznych zaślubin Polski z morzem. Minister nawiązał do tego wydarzenia, zwracając uwagę, że było ono początkiem ogromnych inwestycji na Wybrzeżu, które dziś porównać można właśnie z przekopem przez Mierzeję Wiślaną. Wśród nich była m.in. budowa wielkiego portu Gdynia w miejscu, gdzie dotąd znajdowała się mała wioska rybacka.

Wtedy mieliśmy bardzo podobną retorykę jak obecnie przy budowie kanału przez Mierzeję Wiślaną. Mówiono: kiedy ta Gdynia się zwróci? To był główny element krytyki – mówił Marek Gróbarczyk.

Jak wyjaśnił, budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną ma ogromne znaczenie polityczne i geopolityczne. – Cały obszar działań w tym zakresie, który realizujemy, będzie miał ogromny wpływ na uruchomienie Polski Wschodniej, obszarów, które nie miały do tej pory i nigdy by nie miały szansy na rozwój. Już nie mówiąc o rozwoju portu Elbląg, który przez wiele, wiele lat był martwy – wyjaśnił gość audycji.

“Kanał na Mierzei Wiślanej jeszcze w tym roku”

Marek Gróbarczyk wyraził nadzieję, że “w tym roku ruszą pierwsze statki przez kanał na Mierzei Wiślanej i rozpoczniemy nowy etap rozwoju Zalewu Wiślanego”.

Nie tylko portu Elbląg, ale i pozostałych miejscowości. Frombork, Tolkmicko, Nowa Pasłęka, Kąty Rybackie – te wszystkie miejscowości będą miały możliwość rozwoju w różnych obszarach: przemysłowych, ale myślę też, że turystycznych, rozwoju również regionalnego, oraz możliwość pozyskiwania inwestycji, bo przecież ten obszar to szansa właśnie na rozwój ekonomiki portów – mówił wiceminister infrastruktury.

Pytany o datę uruchomienia kanału, wiceszef resortu wyjaśnił, że na razie nie może podać dokładnego czasu, a jedynie przybliżony okres – drugą połowę roku.

Przed nami bardzo trudny element uruchomienia wrót wodoszczelnych. To bodaj pierwszy raz w historii w Polsce jest realizowana inwestycja na tę skalę. Pewnie będziemy mieli jakieś trudności w tym zakresie, aby wszystko działało w sposób prawidłowy. Dlatego też nie określamy daty, ale wszystko wskazuje na to, że pod koniec tego roku pierwsze statki przepłyną przez Mierzeję Wiślaną – wyjaśnił Marek Gróbarczyk.

0 komentarzy

Napisz komentarz

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register