Odszkodowanie za opóźniony lot – czy mi się należy?

Podróże lotnicze należą do jednych z najchętniej wykorzystywanych, ponieważ pomagają przedostać się szybko z punktu A do punktu B w komfortowych warunkach. Jednak nie wszystko idzie tak jak się zakładało. Samolot jest opóźniony lub też odwołany. Każdy pasażer ma prawo ubiegać się o odszkodowanie zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Odszkodowanie za opóźniony lot – co robić?

Linie lotnicze są świadome tego, że pasażerów chronią przepisy, które regulowane są przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 roku nr 261/2004. Sami pasażerowie nie są jednak tego niekiedy świadomi, że należy im się odszkodowanie. W przypadku opóźnienia lotu można skorzystać z pomocy profesjonalistów, którzy dbają o dobro swoich klientów. Jedną z takich firm jest AirCashBack, której ofertę można znaleźć na https://aircashback.com/odszkodowanie-za-opozniony-lot. Dążą oni do podjęcia wszelkich racjonalnych środków, które sprawiają, że od linii lotniczych można otrzymać należne środki finansowe wynagradzające poniesione straty.

Kto ma prawo do otrzymania odszkodowania za opóźniony lot?

Do obowiązku wypłaty odszkodowania dochodzi tylko w jasno określonych przypadkach, które regulowane są przez wyżej wymienione rozporządzenie. Do uzyskania odszkodowania mają prawo osoby, które:

  • miały lecieć na terenie Unii Europejskiej, niezależnie od tego czy był on obsługiwany przez europejskiego przewoźnika, czy też z innych krajów;
  • miały rozpocząć podróż na terenie UE i skończyć ją poza nią, niezależnie od przewoźnika lotniczego;
  • miały lecieć na terenie UE, o ile przewoźnik lotniczy jest europejski.

Należy pamiętać także o tym, że opóźnienie lub odwołanie lotu pozwala na uzyskanie odszkodowania tylko w ciągu roku od daty wydarzenia. W takich sytuacjach ma się także do czynienia z przedawnieniem, dlatego należy zacząć jak najszybsze działanie, dzięki czemu będzie można uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot.

Kolejną ważną rzeczą jest to, że opóźnienie lotu sprawiło, iż do punktu docelowego dotarło się więcej niż trzy godziny po czasie. Może się bowiem okazać, że w wielu przypadkach samolot startuje później, ale jego możliwości sprawiają, iż dużo czasu udaje mu się nadrobić w powietrzu.

Jakie odszkodowanie przysługuje pasażerom za opóźniony lot?

Wysokość odszkodowania nie jest jednoznaczna i uzależniona jest od miejsca docelowego oraz długości trasy, którą samolot musiał pokonać. W przypadku lotów opóźnionych lub całkowicie odwołanych na jednego pasażera przysługuje:

  • 250 Euro na dystansie do 1500 km;
  • 400 Euro na dystansie od 1500 km na terenie całej Unii Europejskiej;
  • 400 Euro na dystansie od 1500 km do 3500 km;
  • 600 Euro na dystansie powyżej 3500 km.

Jak więc widać są to całkiem spore sumy, których nie warto bagatelizować. Szczególnie, że niekiedy podróżuje się całymi rodzinami. Każdą z sum będzie można więc pomnożyć.

Odszkodowanie z winy linii lotniczych

Pasażerowie mają prawo do odszkodowania, jeżeli winnym całej sytuacji są linie lotnicze. Wśród takich problemów, które mogą decydować nawet o odwołaniu lotu wymienia się:

  • złe rozplanowanie czasu pracy załogi;
  • usterka techniczna, która nie wynika z błędnej produkcji;
  • strajki pracowników linii lotniczej;
  • problemy rotacyjne.

Może nie zawsze uda się otrzymać odszkodowanie – co jednak nie oznacza tego, że należy się poddawać w swojej walce. Korzystając z pomocy specjalistów, będzie można ocenić czy pasażerom faktycznie przysługuje odszkodowanie za opóźniony lot. Dodatkowe środki finansowe nie zostaną przyznane, jeżeli na opóźnienie lotu mają wpływ niekorzystne warunki atmosferyczne. 

0 komentarzy

Napisz komentarz

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register