Problemy z zarejestrowaniem się do lekarza? NFZ reaguje
Potrzebujesz zarejestrować się do lekarza rodzinnego, ale nie możesz przyjść do przychodni osobiście? Nie ma takiej potrzeby. Placówka podstawowej opieki zdrowotnej ma zapewnić inne formy rejestracji, w tym także poprzez kontakt telefoniczny czy elektroniczny.
W Warmińsko-Mazurski OW NFZ od początku roku rozpatrzono 64 skargi dotyczących trudności w dostępie do świadczeń. Zaś w całym 2022 roku wpłynęło 110 skarg w tym zakresie. Najczęściej pacjenci skarżyli się na trudności w zarejestrowaniu się do lekarza.
– Pacjent na wizytę do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej może zapisać się w godzinach pracy placówki (godz. 8:00-18:00) osobiście lub za pośrednictwem osoby trzeciej, w tym przy wykorzystaniu telefonu lub innych środków komunikacji elektronicznej. Przychodnia jest zobowiązana umożliwić rejestrację w wyżej wymienionych formach. – informuje Magdalena Mi, rzeczniczka prasowa Warmińsko-Mazurskiego OW NFZ w Olsztynie. Pacjenci muszą mieć zapewnioną realną możliwość zapisania się do swojego lekarza podstawowej opieki zdrowotnej i uzyskania jego porady. Do tego zobowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.
Świadczenia powinny być udzielane pacjentom przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej w możliwie najkrótszym terminie. W przypadkach uzasadnionych stanem zdrowia pacjenta świadczenie lekarza podstawowej opieki zdrowotnej jest udzielane w dniu zgłoszenia, zgodnie z harmonogramem pracy placówki. W innych przypadkach świadczenia lekarza rodzinnego są udzielane w terminie uzgodnionym z pacjentem.
– Sytuacje, w których jesteśmy odsyłani do podjęcia kolejnej próby rejestracji w kolejnych dniach, nie powinny mieć miejsca. Pacjent powinien mieć możliwość zarezerwowania terminu porady już przy pierwszym kontakcie na najbliższy wolny termin – dodaje rzeczniczka NFZ.
– W każdej sytuacji, w której pacjent ma problem z uzyskaniem pomocy medycznej, może zwrócić się do naszego oddziału wojewódzkiego NFZ albo zadzwonić pod bezpłatny numer infolinii NFZ 800 190 590. Każdy taki sygnał jest szczegółowo wyjaśniamy. – dodaje Magdalena Mil.
0 komentarzy