Prezydent Duda i premier Morawiecki odwiedzą dziś przekop Mierzei oraz Elbląg

Dziś prezydent Andrzej Duda, premier Mateusz Morawiecki i szef Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marek Gróbarczyk przyjadą na teren budowy kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej. Premier ma pojawić się również w Elblągu.

Prezydent i premier zaplanowali także spotkania z mieszkańcami Warmii i Mazur. Andrzej Duda pojedzie między innymi do Iławy, a premier odwiedzi Elbląg. Ma pojawić się w fabryce mebli Wójcik. Nie wiadomo natomiast czy jest zaplanowane spotkanie z mieszkańcami miasta.

Prezydent, wspólnie z premierem Mateuszem Morawieckim i szefem MGMiŻŚ Markiem Gróbarczykiem, złożyli wizytę terenie budowy kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej.

Andrzej Duda w wypowiedzi dla mediów podkreślił, że budowa kanału żeglugowego w tym miejscu ma dać żeglarzom i Polsce suwerenność i wolność w zakresie korzystania z Zalewu Wiślanego.

– Jesteśmy dziś na terenie jednej z największych inwestycji, która ma otworzyć Zalew Wiślany, Elbląg i Frombork na nowe inwestycje gospodarcze, na nowe kontakty handlowe, na nowe możliwości – powiedział prezydent.

Przypomniał, że to inwestycja, którą zapowiedział Jarosław Kaczyński, jako premier w 2007 r.

– Potem, kiedy rządy się zmieniły, ta inwestycja została porzucona. Przez 8 lat rządzący Polską, koalicja PO-PSL w ogóle o niej nie wspomniała, nie realizowała jej, nie podejmowała w tym zakresie żadnych działań. Kiedy Zjednoczona Prawica wygrała wybory w 2015 r., a ja zostałem prezydentem wróciliśmy do czynnej realizacji tego wielkiego zadania – wskazywał Andrzej Duda.

– Inwestycja ma charakter wzmacniania polskiej suwerenności, wzmacniania polskiej niezależności, wzmacniania polskiej wolności. Nie będziemy musieli prosić Rosjan o możliwość komunikowania się na Zalew Wiślany poprzez Cieśninę Pilawską, tylko będziemy mieli własne przejście, którym sami będziemy dysponowali – dodał prezydent.

W połowie maja odwiedzający miejsce przekopu wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski mówił, że kanał jako „inwestycja strategiczna dla państwa polskiego przebiega w sposób niezakłócony i zgodnie z harmonogramem”.

Wykonawca – konsorcjum NDI/Besix – pracuje przy tzw. zalądowieniu portu przeładunkowego. Posłuży on do odbioru dostaw kamienia hydrotechnicznego na potrzeby budowy falochronów.

W rejonie kanału żeglugowego toczą się roboty ziemne. Materiał uzyskany z prac jest hałdowany ma zostać użyty do wykonania obwiedni sztucznej wyspy. Zabezpieczane są skarpy ziemne. Zakończyły się już prace nasypowe pod obiektami mostowymi, prowadzone są prace przy powstających drogach. Pod przyszłymi mostami rozpoczęto roboty żelbetowe pod fundamentami.

Od strony Zalewu Wiślanego zakończono budowę tymczasowej grobli oraz wbijanie ścianek dla tymczasowego nabrzeża, które posłuży do przeładunku materiałów potrzebnych do budowy wyspy. W kolejnych tygodniach w rejonie kanału rozpoczną się przygotowania do prac przy budowie śluzy. Kontynuowane będą też roboty ziemne i żelbetowe.

Drugi etap budowy

Prace w miejscu przekopu to pierwszy etap z trzech etapów budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Przetarg na drugi etap ogłoszono 24 kwietnia tego roku a oferty od zainteresowanych firm najprawdopodobniej otwarte będą 22 czerwca.

Drugi etap budowy nowej drogi wodnej obejmuje rzekę Elbląg wraz z umocnieniem i obwałowaniami. Zbudowany zostanie trzeci most w Nowakowie o długości 104 metrów. Oprócz tego, odcinek drogi o długości 1550 metrów, która będzie służyła mieszkańcom. Most będzie się znajdował 650 metrów od obecnie istniejącego mostu pontonowego.

Oprócz inwestycji hydrotechnicznych i drogowych Urząd Morski w Gdyni planuje wykonanie znaków nawigacyjnych. Całość w przyszłości zostanie połączona trzecim odcinkiem, a więc przejściem przez Zalew Wiślany.

Całkowita długość nowej drogi wodnej wyniesie 22,8 km a jej głębokość to 5 m. Docelowo kanał ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 r. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a wykonawcą pierwszej, aktualnie realizowanej części inwestycji konsorcjum firm NDI/Besix.

źródło: PAP.

2 komentarze

  • Janina Reply

    30 maja 2020 at 13:46

    😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮

  • STOP USTAWIE 447 Reply

    6 czerwca 2020 at 16:44

    Ekonomista z platformy, który stał się socjalistą z pisu.

Napisz komentarz

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register