Elbląscy seniorzy objęci teleopieką. Jak to działa?

Dwudziestu elbląskich seniorów bierze udział w pilotażowym programie usług teleopieki. System ten pozwala na bieżąco monitorować sytuację w domach starszych, przewlekle chorych osób. Dzięki temu będą w stanie szybko przywołać potrzebną pomoc.

O systemie opowiadał prezydent Witold Wróblewski.

– Elbląski samorząd kieruje swoje działania na podniesienie jakości życia seniorów, przykładem tego jest Koperta Życia, czy Elbląska Karta Seniora. Kolejnym krokiem jest podjęcie tematu teleopieki, który Elbląg realizuje wspólnie z samorządem województwa i dzięki jego wsparciu. Dwudziestu elbląskich seniorów zostało wyposażonych w sprzęt do teleopieki i dzięki temu możemy już realizować pilotażowo to zadanie – mówi prezydent Wróblewski.

Jak działa system teleopieki w Elblągu?

– Program realizowany jest od 1 stycznia br. To system przywoławczy działający w domu seniora, składający się z telefonu i specjalnej bransoletki z systemem SOS. Teleopieka kierowana jest do osób starszych, przewlekle chorych, czy niepełnosprawnych. Na dzień dzisiejszy szesnaście osób jest już zarejestrowanych w systemie, kolejne cztery są do niego włączane. Osoby, które mają już zainstalowane urządzenia w domu chwalą sobie to rozwiązanie, podkreślając, że zwiększyło się ich poczucie bezpieczeństwa – wyjaśnia Monika Kurpanik z Referatu Zdrowia i Spraw Społecznych UM Elbląg.

W sumie odnotowano 26 połączeń z Centrum Operacyjno – Alarmowym PCO. Pierwszymi połączeniami były połączenia aktywacyjne danego podopiecznego. Połączenia sprawdzające działanie systemu – podopieczni chcieli sprawdzić czy system działa, czy działa bezprzewodowy nadajnik oraz czy  urządzenie jest prawidłowo podłączone. Kilka połączeń przypadkowych lub omyłkowych. Jeden raz wystąpił brak kontaktu głosowego z podopiecznym – powiadomiono osobę z listy osób do kontaktu w celu sprawdzenia i zweryfikowania sytuacji – połączenie nie wymagające interwencji.

Jeden raz zgłoszono złe samopoczucie. Z uwagi na stan podopiecznej (logiczny kontakt, dostęp do telefonu) – samodzielne zgłoszenie do pogotowia. Monitoring COA – wizyta pogotowia – podanie kroplówki i leków, obecność na miejscu osoby trzeciej.

 

1 komentarz

  • Alojzy Reply

    26 marca 2018 at 10:14

    Ciekawą funkcję dla seniora mają proste telefony marki MyPhone. Mają klawisz SOS, który można przypisać np.do członka rodziny lub numer alarmowy. Jeśliby nawet podopieczny nie podał komunikatu słownego, taki telefon wysyła sam sms odpowiednio skonfigurowany wcześniej. To praktyczne, i np. służby wiedza , gdzie się udać pod jaki adres, telefon łatwo namierzyć. Już raz miałem przypadek, mama moja wzywała pomocy bo nagle zachorowla. Jeszcze , żeby można było powiązć tę funkcję z Centrum Powiadamiania Ratunkowego, to było by ok.

Napisz komentarz

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register